30 september 2011 - Met de onthulling van de Peugeot 4008 krijg je het gevoel dat de Fransen compleet de tel kwijt zijn. 4008 suggereert een opvolger voor de 4007, maar in tegenstelling daarop komt de 4008 juist onder de 4007 in het gamma. Maar daar hebben we de 3008 toch al?
De 4008 is heel moeilijk te positioneren. Hij is namelijk op enkele cm´s na exact even groot als de 3008. En hij bedient ook hetzelfde segment. Sterker nog, de 4008 is gebaseerd op de Mitsubishi ASX, concurrent van de 3008. Snap jij het nog?
Franse looks
Hoe dan ook, compacte SUV´s annex crossovers zijn een behoorlijke rage in Europa, maar ook in China en Rusland. En in dat licht gezien is Peugeot slim bezig om hier flink marktaandeel te gaan behalen. Dat lijkt met de 4008 geen enkel probleem te worden. Aan de buitenzijde heb je ditmaal het raden naar de Japanse roots. De nieuwe stijlkenmerken van het merk zijn prominent op de SUV aanwezig, met het zwevende radiatorrooster, de stoere koplampen met LED-dagrijlichten en de drie LED-streepjes in de achterlichtblokken. De beschermingsstrips op de drempels, de ruim bemeten wielkasten en de opvallende velgen zijn stoere elementen.
Interieur
De binnenzijde is volgens Peugeot opgewaardeerd een met zwart gelakte middenconsole, sfeerverlichting en een dashboard in een zacht aanvoelende kunststof.
Motoren
De Peugeot 4008 wordt leverbaar met drie motoren. Aan de basis staat de 116 pk en 152 Nm sterke 1.6 liter benzinemotor. Diesels zijn er in twee smaken. De eerste heeft een inhoud van 1.6 liter, ontwikkelt 112 pk en levert 270 Nm trekkracht. De tweede is een 1.8 liter met 150 pk en 300 Nm. Beiden worden ze gekoppeld aan een handbediende zesbak en elektronisch gestuurde vierwielaandrijving. Die stuurt het vermogen alleen naar de achterwielen wanneer de bestuurder daar om vraagt of wanneer de omstandigheden erom vragen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com