13 september 2011 - Na diverse prototypes en vervolgens een uitvoerige teasercampagne heeft Honda dan eindelijk de gloednieuwe Civic onthuld. De negende generatie al weer sinds het model begin jaren ?70 op de markt kwam.
De Civic is een icoon voor Honda en kende in veertig jaar productie zowel evolutie als revolutie. De nieuwste Civic borduurt voort op het design van zijn voorganger die eind 2005 werd ontvangen als futuristisch en vooral apart. Functie leek ondergeschikt te zijn aan vorm en dat stootte nog wel eens op kritieken van gebruikers. Zo zou de ergonomie in het interieur te wensen overlaten, evenals het zicht naar achteren met als schuldige de hinderlijke achterspoiler halverwege de achterruit. De markante achterzijde is desondanks gebleven, maar Honda claimt dat het zicht sterk is verbeterd. Bovendien doet de geïntegreerde spoiler voortaan ook dienst als derde remlicht.
Interieur
Het interieur is al evenzo vertrouwd als het exterieur. Het dashboard doet nog altijd denken aan dat van een cabine van een ruimteschip met een hoeveelheid aan knoppen en schakelaars. Daarmee geeft de Honda Civic opnieuw zijn aparte visitekaartje af, maar blijven twijfels over de ergonomie bestaan. Een sprong voorwaarts hebben de materialen gemaakt. Ze zijn duurzamer en dragen tevens bij aan een stiller interieur.
Techniek
De nieuwe Civic is volledig ontwikkeld in Europa en op onze uiteenlopende wegen en smaak afgestemd. Een speciale, compactere achteras en een stijver chassis hebben het comfort verhoogd, zonder de geroemde dynamische kwaliteiten van de Civic verloren te laten gaan. Ook de binnenruimte profiteerde van deze technische ingreep. Achterin bleef er meer bewegingsvrijheid voor de passagiers over en de bagageruimte is volgens de fabrikant klasseleidend.
Motoren
Een reden dat de oude Civic in Nederland zijn laatste jaren minder aanwas kende was het gebrek aan schone motoren die in aanmerking te komen voor een lagere bijtelling bij zakelijk gebruik. Met de vernieuwde 2.2 i-DETC slaat Honda terug. Het blok is met 110 g/km aanzienlijk schoner geworden, terwijl het vermogen nog iets toenam. Het vermogen ligt voortaan op 150 pk en ook het koppel is met 350 pk krachtig. Andere beschikbare motoren zijn de bekende 1.4 en 1.8 benzine, waarbij de laatste tevens gekoppeld kan worden aan een vijftraps automaat. Een manuele 6-bak is standaard, evenals een ECO-assist, een start-stopsysteem en Hill Start Assist.
De nieuwe Honda Civic beleeft zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt en zal begin 2012 de showrooms aandoen. Prijzen en de nog ontbrekende specificaties zullen in de loop daar naartoe volgen.