13 september 2011 - We voorzagen louter een underdogpositie voor de Mazda3 in Nederland. Maar tegelijkertijd met het presenteren van de facelift laat Mazda weten dat hun middenklasser dan toch in aanmerking komt voor fiscaal voordeel. Het gaat om de 1.6 CiTD.
Het modernere SkyActiv moet de Mazda3 nog ontberen, maar verfijning heeft Mazda’s hatchback alsnog rijp gemaakt voor gunstigere bijtelling (20%). Een verademing voor de Nederlandse importeur van het merk die door het ontbreken daarvan slechts tientallen Mazda3’s per maand geregistreerd zag worden. Ter vergelijk: Volkswagen verkoopt in diezelfde periode duizend Golfjes, en zelfs Seat weet alsnog per maand 150 stuks van de hoogbejaarde Leon aan de man te brengen.
Lekker puh!
De regelgeving zegt dat de mate van bijtelling van kracht is zolang de eigenaar (lees: leasemaatschappij) niet wisselt, en dat is maar goed ook. De 115 pk sterke Mazda3 1.6 CiTD-diesel bevindt zich namelijk maar net onder de grens (115 g/km) die vanaf 1 juli 2012 naar beneden wordt bijgesteld naar 114 g/km. Maar nogmaals, kopen voor die datum betekent toch gedurende het gehele leasecontract profiteren van vijf procent fiscale korting. Het gemiddelde brandstofverbruik daalde overigens eveneens licht naar 4,3 l/100 km. Ook de 2.2 liter CiTD is zuiniger en schoner geworden, namelijk 5,4 l/100 km. De CO2-uitstoot van deze krachtige, 185 pk sterke diesel bedraagt voortaan 144 g/km.
Benzine
Bij het benzinepalet zijn de winsten echt minimaal. Het belangrijkste bijvoorbeeld, de 2.0 liter DISI met i-stop, kwam na aanpassingen niet verder dan een verbruikswinst van 0,1 l/100 km. Voortaan doet het model 6,7 l/100 km. Idem dito voor de reductie aangaande de uitstoot, een magere twee gram was het resultaat (nu 157 g/km). De Mazda3 snakt naar Mazda’s nieuwe SkyActiv-technologie dat beduidend mooiere cijfers (voor Nederland) laat zien. Maar of dat er op korte termijn aan zit te komen voor de middenklasser, daar rept Mazda met geen woord over.
Facelift
Naast een technische update ontving de Mazda3 tevens een visuele opfriskuur. Ook die is summier, maar voldoende om de Mazda3 als nieuw te laten aandoen. De wijzigingen bestaan zoal uit een iets andere neus, een smallere achterbumper met minder overhang en nieuwe wielen met gedraaide spaken. Het interieur werd omhoog gehaald met zachtere materialen, nieuwe kleuren en een verbeterde ergonomie voor het dashboard. Daarnaast zijn geluiden en trillingen (NHS) verminderd dankzij meer isolatie aan de onderkant van de auto en een B-stijl die dikker is en over meer laspunten beschikt. Tevens is de standaarduitrusting verrijkt met een navigatiesysteem voorzien van TomTom-software, een 4GB harde schijf en Bluetooth-connectiviteit.