12 september 2011 - Eindelijk onthult Ford de definitieve Focus ST. De komst van vijfdeurs hothatch is geen verrassing, maar dat het model er ook als wagon komt wekt verbazing. En dat speciaal voor ons Europanen!
De nieuwe Focus ST is de eerste wereldwijde sportieve Ford en een heel belangrijk model voor het merk. Dat zegt Jost Capito, directeur van Global Performance Vehicles in ieder geval. ‘Het betreft hier het eerste prestatiegerichte model die gebaseerd is op onze wereldwijd verkochte auto. Het is een voertuig dat gemaakt is voor liefhebbers van autorijden en zal deze mensen zeker niet teleurstellen.’
Agressief uiterlijk
Zowel in vijfdeurs als in stationvariant levert de Focus ST dezelfde kenmerken die een Ford ‘Sport Technologies’-model boven de reguliere Ford´s doet uitsteken. Neem bijvoorbeeld het agressieve uiterlijk dat Ford de ST aanmeet. De sportievere voorbumper, forse grille en uitgeklopte wielkasten zorgen ervoor dat het verschil met de reguliere modellen duidelijk zichtbaar is. De nieuwe achterbumper met diffuser en dubbele uitlaat versterkt dit gevoel nogmaals. Met het Y-vormige design van de 18 inch wielen geeft het merk een kleine knipoog naar de vorige generatie. De wielen staan overigens op 235/40 Goodyear Eagle F1 banden.
250 pk sterke EcoBoost
Ford heeft voor de ST geprobeerd het ‘cockpit’-gevoel van een reguliere Focus te optimaliseren. Diverse accenten zoals aluminium pedalen, ST-vloermatten, een speciaal sportstuur en een andere pookknop moeten dit bewerkstelligen. De genadeklap zal echter worden uitgedeeld door de Recaro sportstoelen die het interieur sieren. Broodnodig, want de Focus ST beschikt over een 250 pk sterke 2.0 EcoBoost krachtbron met een koppel van 360 Nm. Wat de prestaties exact zijn is nog niet bekend, maar Ford meldt dat hij sneller is dan de vorige generatie. En die was met een topsnelheid van 241 km/h en een sprinttijd van 6,8 seconden over de bekende sprint bepaald geen stakker.
Laatste der Mohikanen
De tweede generatie Focus nam met de RS500 op spectaculaire afscheid. Met het model verdween ook de legendarische vijfcilinder voorgoed. ‘Iedereen was gek op het geluid van de vorige Focus ST’, aldus Capito. ‘De akoestiek van een vier- en vijfcilinder is natuurlijk heel verschillend, maar kan - net als Beethoven en Mozart - beiden enorm fraai klinken’. Prachtige woorden, maar wij weten op voorhand al dat we die vijfcilinder gaan missen.
Drietraps ESP-systeem
Wereldwijd is de nieuwe Focus ontvangen als één van de beste sturende modellen in zijn klasse. De nieuwe Focus ST moet deze lijn doorzetten en krijgt daarom de beschikking over nieuwste technieken zoals het nieuwe Ford Sport Steering System, Torque Steer Compensation en een verbeterde variant van het Torque Vectoring Control. Ook ontwikkelde Ford een nieuw elektronisch stabiliteitsprogramma voor de ST. Deze laat in de standaard mode een sportiever rijgedrag toe, maar biedt ook een sportstand die de tractiecontrole uitschakelt. Het ESP-systeem is uiteraard ook volledig uitschakelbaar.
Begin 2012 wordt de productie van de nieuwe Focus ST en ST Wagon opgestart. Prijzen, uitrustingen en definitieve specificaties verwachten we in een later stadium.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com