12 september 2011 - Met een sportief gelijnde sedan gunt Seat ons een voorproefje van de toekomst. Maar welke toekomst? Want op het eerste gezicht denken we aan de nieuwe Toledo die volgend jaar op de markt komt. Schijn bedriegt echter.
De in Frankfurt gepresenteerde Seat IBL is de derde in een reeks conceptcars die Seat´s toekomst aangeven. Het begon allemaal bij de elektrisch aangedreven IBE die ons een voorproefje gaf van een Scirocco-achtige Seat. Daarop volgde een geëvolueerde versie van deze IBE en kort daarna presenteerde Seat de IBX. Die IBX houdt het midden tussen een SUV en een coupé en zou Seat´s antwoord op de Skoda Yeti kunnen zijn. Met deze derde conceptcar denken we meteen aan de volgend jaar te lanceren Toledo.
Geen Toledo, maar wat wel?
Die nieuwe Toledo lijkt het echter toch niet te zijn. James Muir, President van Seat S.A. laat namelijk weten dat de IBL concept geen voorbode is van een specifiek model, maar een indruk geeft van hoe Seat´s nieuwe designfilosofie in een sedan eruit kan zien. Kijken we naar de afmetingen dan zien we bovendien dat de IBL met zijn lengte van 4,67 m en wielbasis van 2,71 m groter is dan de Exeo (respectievelijk 4,66 m en 2,64 m). Aangezien de Toledo onder de Exeo gepositioneerd zal worden gaat die vlieger dus niet op. Hebben we hier dan te maken met een voorproefje van een nieuwe Exeo?
Sportief design
Indien we hier inderdaad oog in oog staan met een vroege voorbode van de nieuwe Exeo mag Seat wat ons betreft haast gaan maken. De huidige Exeo is allesbehalve succesvol, maar deze IBL zou daar weleens verandering in kunnen brengen. De scherp gesneden lichtunits voorzien van LED-techniek, de sterk aflopende daklijn en krachtige bumpers geven het model de ´Auto Emocion´ uitstraling die een Seat behoort te hebben. Zijn krachtige 20 inch wielen onderstrepen dat des te meer.
Displays
Het interieur vertaalt die sportieve trend verder door. Een minimalistisch dashboard waarbij zwart leer en dieprode accenten een mooie sfeer opwekken. Het naar de bestuurder gerichte dashboard en het gebruik van veel glas op het instrumentenpaneel bepalen grotendeels het beeld. Het instrumentarium achter het stuurwiel is geheel digitaal en naar wens te configueren. Het tweede dishplay is ingericht voor de communicatie- en entertainmentsystemen waaronder een navigatiesysteem dat gebruik maakt van Google Earth. Twee touchpads die zijn geïntegreerd in de spaken van het stuurwiel en zorgen voor de bediening.
Hybride
Over de aandrijving laat Seat weinig los. Het enige dat men zegt is dat de auto is voorzien van hybrideaandrijving, maar details blijven onbekend. Het gaat ´em vooral om het design verwachten we. Overigens geeft Seat´s nieuwe hoofddesigner Alejandro Mesonero nog aan dat deze derde conceptcar in de ´IB´-serie tevens de laatste is. We zijn benieuwd of we hier productiemodellen van gaan zien. Laten we het hopen. Het zou Seat weer terug op de kaart zetten!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com