6 september 2011 - Hyundai weet vriend en vijand opnieuw te verbazen. Maar ditmaal is de genadeklap voor de concurrentie wel heel erg groot. De compleet nieuwe Hyundai i30 maakt een eerste indruk die ons even versteld doet staan.
Dat de Zuid-Koreanen de afgelopen jaren immense sprongen hebben gemaakt qua design weten we inmiddels. De ix35 luidde de ‘Fluidic Sculpture’ designtaal in, maar met de i40 kwam die naar onze smaak pas echt goed tot zijn recht. Bij de nieuwe i30 lijkt de designtaal geheel volgroeid te zijn. De vijfdeurs hatchback oogt krachtig en stoer dankzij de combinatie van scherpe vouwen, sportieve bollingen en een paar agressief kijkende koplampunits. Complimenten!
Vier motoren
Details over de nieuwe i30 geeft Hyundai ons nog amper, maar met de jongste modellen van Hyundai in het achterhoofd weten we dat het qua techniek en features wel goed zit. Motorisch biedt Hyundai de keuze voor een viertal motoren. Het benzinegamma bestaat uit een 1.4 met 100 pk en een 1.6 GDi met 140 pk. Op dieselgebied is er de keuze uit een 1.4 CRDi met 90 pk en een 1.6 CRDi met 126 pk. In alle vier de gevallen is een handgeschakelde zesbak standaard en staat een automaat met evenzoveel versnellingen op de optielijst.
Modellengamma
Met de presentatie van de nieuwe i30 op de IAA in Frankfurt zal Hyundai het startschot geven voor de introductie van een omvangrijk i30-gamma. Nadat de vijfdeurs hatchback net voor de jaarwisseling bij de dealers staat kunnen we uit gaan kijken naar de presentatie van een stationwagon, een driedeurs hatchback en misschien zelfs wel een cabriolet. Qua verkoopaantallen zal Hyundai de 350.000 exemplaren van de eerste generatie i30 met gemak kunnen overtreffen. Waar dat nog een grijze muis was is deze nieuwe i30 een auto met karakter. En als de prijsstelling goed is - wat wij wel verwachten - kan de gevestigde orde in het C-segment zich alvast gaan bewapenen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com