6 september 2011 - De XC90 is bijna tien jaar oud, maar dat weerhield Volvo niet om het model te vernieuwen. Verwacht echter geen rigoureuze wijzigingen, Volvo pakte het bescheiden aan.
Tijdens de Detroit Motor Show in 2002 maakten we voor het eerst kennis met de grote Zweedse SUV. Sindsdien is de XC90 niet meer weg te denken uit het assortiment, mede dankzij het enorme verkoopsucces. Het model was in 2005 namelijk het best verkochte product van Volvo met 85.994 exemplaren. En anno 2011 is de populariteit nog steeds op peil. Zo verkocht Volvo Nederland dit jaar al 455 stuks, wat betekent dat maar liefst 1 op de 5 SUV’s in dit segment een Volvo XC90 is. Toch ontkomt de oudgediende niet aan een aantal rimpels. Tijd voor een verjongingskuur.
Volvo On Call
Een facelift kunnen we het eigenlijk niet noemen. De vernieuwde XC90 ontvangt van Volvo nieuwe dagrijverlichting, een gewijzigde bumper in zilvermetallic, nieuwe stootlijsten en hertekende achterlichtunits met LED-verlichting. Ook de zesspaaks 18-inch wielen in mat zilverkleur finish zijn nieuw. In het interieur strooide Volvo met enkele frisse aluminium accenten, een nieuwe hoedenplank en een bijpassend gekleurde lederen handgreep aan de binnenzijde van de achterklep. Een andere vernieuwing is de komst van het Volvo On Call-systeem voor de XC90.
Drietal motoren
Technisch bleef de grote Volvo ongewijzigd. Dit betekent dat de XC90 leverbaar blijft met drie verschillende krachtbronnen. De enige benzinemotor die het gamma rijk is meet 3.2 liter groot en ontwikkelt 243 pk. Het maximum koppel van de zescilinder bedraagt 320 Nm. Liever een dieselkrachtbron? Dan biedt Volvo een 163 pk sterke D3 aan die over een koppel van 340 Nm beschikt. Ook is de XC90 er als D5 met een vermogen van 200 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com