zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Motorengamma Citro?DS5 bekend

 

31 augustus 2011 - Begin 2012 krijgt de Citro?C6 interne concurrentie van de nieuwe DS5. Daarvan weten we al best veel. Wat we nog niet wisten is het te leveren motorenprogamma. Dat maakt Citro?nu bekend in de aanloop naar de 64ste IAA Frankfurt, het Europese debuut voor de luxe Franse crossover.

De C6 blijft het topmodel van Citroën, maar met buitenmaten van 4,52 meter bij 1,85 meter bij 1,51 meter (respectievelijk lxbxh) komt de DS5 gevaarlijk dicht in de buurt om het stokje over te nemen. Waar de C6 het vooral van zijn lengte (4,91 meter) moet hebben, profiteert de DS5 van zijn hoogte. In de bagageruimte van de DS5 kan zodoende standaard al 465 liter aan spullen en dat is meer dan helemaal achterin de C6 past.





Viercilinders
Citroën laat echter met klem weten dat de C6 het vlaggenschip blijft. Dat blijkt ook wel uit het motorengamma. De C6 is in Nederland enkel met een krachtige drieliter V6-diesel leverbaar, terwijl de nieuwe DS5 niet verder komt dan krachtbronnen met maximaal vier cilinders. Citroën laat weten dat de DS5 vanaf de marktintroductie leverbaar is met een 110 en 160 pk sterke HDI-dieselmotor, de 156 pk sterke 1.6 THP-benzine en een THP met 200 pk. De verbruik- en prestatiecijfers geeft bewaart Citroën nog even voor zichzelf.



Dieselhybride
Wat de nieuwe DS voorlopig uniek maakt ten opzichte van alle andere Citroëns is de beschikking over Hybrid4-techniek wat de DS5 de eerste (diesel)hybride van Citroën maakt. De techniek bestaat uit een 2.0 HDI die de voorwielen aandrijft en een 37 pk sterke elektromotor die de achterwielen voor rekening neemt. Het gezamenlijke vermogen bedraagt bijna 200 pk met desondanks een emissiewaarde van slechts 99 g/km. De DS5 Hybrid4 – zuster Peugeot schrijft HYbrid4 – is een zogeheten full hybrid wat inhoudt dat de auto enkel op stroom kan rijden, hetzij over een beperkte afstand.



Features
Naast het motorenpalet laat Citroën ook al weten wat er binnenin de DS5 zoal aan boord is. Automatisch grootlicht dat zelf de lichtsterkte regelt is bijvoorbeeld verkrijgbaar en zo ook rijbaanassistent, een head-up display, een achteruitrijcamera, bochtverlichting met de mistlampen en een sleutelloze toegang.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10