31 augustus 2011 - Audi houdt op de IAA een parade van nieuwe, sportieve modellen. De A6, A6 Avant, A7 Sportback ?de A8 krijgen er allemaal een S-variant. Ze hebben ook allemaal dezelfde motor, zij het in verschillende vermogensversies. En ook hier doet downsizing z?n intrede ? de atmosferische 5.2 V10 maakt plaats voor een 4.0 TFSI V8 die twee turbo?s krijgt opgeschroefd.
In de S6 en S6 Avant wordt de motor 420 pk sterk. Audi verdeelt het vermogen via een quatrro-aandrijflijn permanent over de vier wielen. Die krijgen tussen 1.400 en 5.300 tpm dan ook 550 Nm te verwerken. Een zeventraps S-tronic automaat kiest de versnelling. Wie wil kan op de achteras een elektronisch gestuurd differentieel krijgen (tegen een meerprijs). Dat is efficiënter, maar daarom niet per definitie leuker. Een specifieke afstelling en grotere remmen zijn (met mat zwarte remklauwen) standaard en uit de extra’s kan je ook keramische schijven plukken.
Prestaties
De topsnelheid bedraagt voor beide modellen 250 km/h, maar dat is slechts een formaliteit. De sprint naar 100 km/h doet de S6 in 4,8 seconden en de Avant doet er één tiende langer over. De achtpitter is zo’n 25 percent zuiniger dan de V10 van de vorige generatie. Dat is in niet onaanzienlijke mate te danken aan de mogelijkheid om bij deellast op vier cilinders te lopen. Dat levert niet zo’n prettige klank op, maar ook daar heeft Audi iets op gevonden. Onder deellast wordt het "Active Noise Cancellation system" geactiveerd. De computer analyseert dan de geluiden in de cabine en als het storende geluiden detecteert geeft stuurt het via de luidsprekers golven die het dat neutraliseren.
Sportkostuum
De S6 en S6 Avant zijn respectievelijk 16 en 8 mm breder dan de versies zonder ‘S’. Ze zijn uiterlijk ook nog herkenbaar aan specifieke 19" (standaard) of 20" velgen, aangepaste bumpers, een specifiek radiatorrooster en aluminiumkleurige spiegelhuizen. De sedan heeft een kofferspoiler en de Avant een dakspoiler. De S-modellen zijn beschikbaar in acht koetswerktinten, waarvan er twee specifiek zijn voor de S-modellen. Uiteraard is ook het interieur onder handen genomen. Dat omvat standaard aluminium sierlijsten (maar er zijn nog 3 andere mogelijkheden, waaronder carbon) en de sporzetels zijn verkrijgbaar in drie ledertinten.
Voorjaar 2012
Audi is er relatief vroeg bij met de S6 en S6 Avant. Het model wordt namelijk pas in het voorjaar van 2012 in de showroom verwacht. Wie de auto eerder in levende lijve wil zien kan terecht op de IAA in Frankfurt. Daar pronken ook de S7 Sportback en de nieuwe S8.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com