24 augustus 2011 - Met de Audi A8 Hybrid had de AutoRAI een serieuze primeur in handen. Het betrof nog wel de conceptversie. Op de IAA wordt het productiemodel getoond die medio 2012 te koop zal zijn.
Het productiemodel wijkt slechts op details af van de Audi A8 Hybrid zoals deze werd getoond op de AutoRAI in maart. Nog altijd maakt de hybride gebruik van een 2.0 liter viercilinder – een primeur voor de A8 – gekoppeld aan een elektromotor welke op zijn beurt wordt gevoed door een lithium-ion accu. Het gezamenlijke vermogen van de module ligt op 245 pk en het totale koppel bedraagt 480 Nm. Wordt de A8 Hybrid aangespoord om maximaal te presteren dan is een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,7 seconden mogelijk. De topsnelheid ligt op 235 km/h.
Verbruik
Gaf Audi voor het concept nog een verbruik en CO2-uitstoot van 6,2 l/100 km en 144 g/km op, bij het productiemodel kon de fabrikant zich daar net niet aan houden. Echter 6,4 l/100 km en 148 g/km is nog altijd zeer zuinig en schoon voor een dergelijke auto. Volledig elektrisch rijden kan over een afstand van drie kilometer (bij een constante snelheid van 60 km/h). De Hybrid staat dan in EV-modus waarbij de nadruk ligt op zuinig rijden. In D-modus worden de TFSI- en de elektromotor zo efficiënt mogelijk ingezet en in de S-modus wordt de maximale dynamiek van de aandrijflijn benut. Ook recuperatie- en boostfuncties zijn beschikbaar. Twee displays laten precies zien welke aandrijfmodus in gebruik is.
Onderscheid
Om de Hybrid te onderscheiden van andere A8-modellen is de auto uitgerust met 10-spaaks lichtmetalen velgen met turbinedesign en enkele Hybrid-badges. De standaarduitrusting omvat onder meer metallic lak, automatische airconditioning met drie klimaatzones, LED-hoofdverlichting en een audiosysteem van Bose.