zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel: Volkswagen Up! begin 2012 bij de dealer

 

21 augustus 2011 - De Fox kon de Lupo niet doen vergeten en Volkswagen schrapte het model een jaar geleden al uit het leveringsprogramma. Sindsdien moeten de verkopers bij Volkswagen nee-verkopen, terwijl de vraag naar de kleinste auto?s steeg. Maar redding is nabij. Dit is de Up! zoals die begin 2012 in de verkoop gaat.

We hebben over de afgelopen jaren meerdere carrosserievarianten en uitvoeringen van de Volkswagen Up! gezien. Het productiemodel dat begin volgend jaar voor een nog onbekende vraagprijs bij de dealer staat is afgeleid van de eerste Up!, getoond op de IAA Frankfurt van 2007. Voor het definitieve design is Volkswagen trouw aan de studie gebleven.





Klasseleidend
De Up! is 3,54 meter lang, 1,64 meter breed en heeft een hoogte van 1,48 meter, maar biedt volgens de fabrikant door zijn ‘doosachtige’ vorm toch plaats aan vier personen. Om een indruk te krijgen: de Fiat 500 bevat exact dezelfde buitenmaten. De wielbasis bedraagt 2,42 meter en dat is lang voor het A-segment. Ook over de geboden bagageruimte is Volkswagen enthousiast: ‘Met 251 liter is ook die klasseleidend.’ Na het neerklappen van de achterbank wordt dat een voor dit segment enorme 951 liter.

Interieur
Het interieur van de Up! is gericht op functionaliteit en ergonomie. Door de riante optielijst zou er een Up! voor iedereen tussen moeten zitten. In de basis zijn er drie uitvoeringen leverbaar: ‘take up!’, ‘move up!’ en ‘high up!’ Later volgen nog de gelimiteerde ‘black edition’ en ‘white edition’. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is het interieur van de auto uitgevoerd in carrosseriekleur of voorzien van een speciale decorlak.

Personal Infotainment Device
Nieuw voor een Volkswagen is een mobiel Personal Infotainment Device (PID) dat in samenwerking met navigatiegigant Navigon tot stand is gekomen. Het systeem maakt het mogelijk om navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen en te organiseren. De PID is simpelweg bovenop de middenconsole te plaatsen en vanaf dat moment wordt het opgenomen in het ‘netwerk’ van de auto. Daarbij kan het scherm gebruikt worden voor de weergave van belangrijke voertuiginformatie. Ook dient het als weergever van de achteruitrijcamera van de ParkPilot parkeerhulp. Nog meer veiligheid is gegarandeerd met City Emergency Braking (CIB). Dit veiligheidssysteem is actief bij snelheden tot 30 km/h en maakt gebruik van een laser-sensor welke situaties van gevaar ‘herkent’. In dergelijke gevallen zal CIB op basis van snelheid en rijomstandigheden automatisch remmen.

Driecilinders
Vanaf de marktintroductie worden er louter benzinemotoren aangeboden. Het zijn driecilinders met een vermogen van 60 of 75 pk. De gemiddelde CO2-uitstoot van deze motorvarianten bedraagt respectievelijk 105 g/km en 108 g/km waardoor ze BPM- en wegenbelastingvrij te rijden zijn. Zakelijke rijders genieten van 14%. Kort na de lancering komen de beide motoren er ook in BlueMotion Technology-uitvoering met de beschikking over extra brandstofbesparende technologieën als een start/-stopsysteem en remenergieregeneratie. In een iets later stadium volgt er een versie die geschikt is voor aardgas en groengas. Dit model is goed voor een CO2-uitstoot van 86 g/km en een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km. In de BlueMotion Technology-uitvoering is dit zelfs 79 g/km. Tot slot de te verwachten elektrische Up! Die staat begin 2013 op de planning.

De Volkswagen Up! beleeft zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt (vanaf 15 september). De prijzen worden dan ook bekendgemaakt.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10