10 augustus 2011 - De Opel Insignia gaat het komende modeljaar in met een aangescherpt motorengamma. Positief gevolg is dat de prijzen ook omlaag gaan.
Op het toevoegen van de donkerblauwe metallic lak Luxor plus nieuwe bekledingstoffen na blijft het ex en interieur van de Opel Insignia bij het oude. Modeljaar 2012 staat bij Opel´s vlaggenschip vooralsnog – een facelift is in de maak namelijk – in het teken van verfijnde technieken. Belangrijkste nieuwigheid daarin is de komst 1.4 Turbo die de atmosferische 1.8 liter benzinemotor vervangt. Meer vermogen, maar een lager brandstofverbruik is er voor de 2.0 Turbo 4x4.
1.4 Turbo ecoFLEX
Eveneens bedraagt het geleverde vermogen van de 1.4 ecoFLEX-motor 140 pk, maar beschikt hij met 200 Nm over een hoger koppel (+25 Nm). De nieuwe één-punt-vier is gekoppeld aan een handmatige 6-bak voorzien van een start/stop-syteem. Ook rolt het model op banden met een lagere rolweerstand en is de elektrische stuurbekrachtiging onder de loep genomen. Ingrepen die hebben geleid tot een gunstiger brandstofverbruik van 5,7 l/100 km bij een CO2-uitsoot van 134 g/km, een reductie van 25 procent ten opzichte van zijn voorganger en daarmee een bijtelling van 20% waardig. De wielmaat is overigens standaard 17 inch. Accelereren naar 100 km/h doet de nieuwe basismotor in 10,9 seconden en de topsnelheid ligt op 205 km/h.
2.0 Turbo 4x4
Bovenin het leveringsprogramma geen veldruimers. Wel krijgt de tweeliter Turbo met 4x4-aandrijving er door optimalisatie 30 pk bij. Het totale vermogen komt daarmee op 250 pk te liggen en de maximale trekkracht nam naar 400 Nm (+50 Nm). Door het model voortaan uit te rusten met een start/stop-systeem wordt het verbruik ietwat gedrukt. Over honderd gereden kilometers moet dit nu niet meer bedragen dan 8,4 liter. Voorheen was dit 8,9 l/100 km. Ook de voorwielaangedreven, 220 pk sterke 2.0 Turbo krijgt zo’n automatische in- en uitschakeling van de motor met ene brandstofbesparing van een halve liter per 100 km tot gevolg (7,6/100 km).
Following Distance Indication
De Opel Insignia ondergaat voor modeljaar 2012 ook verbeteringen op het gebied van veiligheid. Het geavanceerde camerasysteem Opel Eye beschikt nu ook over het zogenoemde Following Distance Indication, een functie die ononderbroken de afstand ten opzichte van de voorligger meet. Dit systeem, dat automatisch actief wordt vanaf een snelheid van 40 km/h, helpt de bestuurder kop-staartbotsingen en eventuele bekeuringen wegens bumperkleven te voorkomen.
Prijzen
Door de wijzigingen is er positief nieuws voor de prijzen van de Opel Insignia. De Insignia (vierdeurs 1.4 ECOflex) is er voortaan vanaf € 28.295,-. De vijfdeurs hatchback en de Sports Wagon kosten in deze uitvoeringen respectievelijk € 28.695,- en € 29.295,-. De 2.0 CDTi met 130 pk is er als sedan vanaf € 32.295,- en als hatchback kost ie € 33.095,-. De Sports Tourer-variant waarvoor gewoon 25% bijtelling over betaald dient te worden bij zakelijk gebruik heeft een vanafprijs van € 34.195,-. Voor 800 euro meer verschaf je jezelf de 160 pk sterke versie. Tot slot de modellen met 2.0 liter turbobenzinemotor. Die staat allemaal een kleine 2.000 euro voordeliger in de prijslijst.
Het is niet zo dat de kans op een aanrijding ten gevolge van onvoldoende afstandhouden, c.q.onvoldoende volgtijd aanhouden, pas bij snelheden van 40 km/h en hoger begint!
Kijk maar eens naar het ''City Safety System'', dat Volvo heeft voor zijn type XC60:
Het is zelfs zo, dat bij een rijsnelhied van zo´n 33 km/h, de zelfde botsingsnelheid verwacht kan worden als bij hogere rijsnelheden, 120, 150 & 200 km/h. Alleen bij deze hogere snelheden zijn de absolute snelheden aanmerkelijk hoger. Niet altijd komen de auto´s die botsen mooie als een treintje tot stilstand. Vaak schieten zij alle kanten op!
Kijk ook nog eens wat te vinden is onder de volgende LINK/URL: