2 augustus 2011 - De Mazda CX-5 is voor de Japanse autofabrikant een zeer belangrijk model. Niet alleen is de CX-5 Mazda?s eerste compacte crossover, ook heeft de auto de Europese primeur aangaande het herbergen van de nieuwe SkyActiv-technologie?van Mazda. Daarnaast is het de eerste Mazda met de nieuwe Kodo-designtaal. De Mazda CX-5 staat dus bol van de primeurs!
De Mazda CX-5 debuteert op de medio september gehouden IAA in Frankfurt en is daar hét grote nieuws voor Mazda. Met de CX-5 betreedt Mazda een voor hun compleet nieuw segment, maar het is vooral SkyActiv waarop de ogen van het publiek zijn gericht. Onder deze technologische noemer heeft Mazda namelijk jarenlang gewerkt aan het perfectioneren van alle facetten van het autorijden. Het resultaat zou niet alleen meer efficiënte producten zijn, ook zou het rijden in het algemeen naar een hoger plan zijn getild.
Minder dan 120 g/km
Bij de introductie van de Mazda CX-5 zijn vooralsnog vier motoren leverbaar: Een 2.0 liter SkyActiv-G benzinemotor en een 2.2 SkyActiv-D dieselmotor, beide verkrijgbaar in twee vermogensgradaties. Of Mazda ze allemaal in Europa gaat leveren is nog niet bekend. Interessanter is dat bij de lichtste diesel wordt gestreefd naar een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 120 g/km.
Kodo
De Mazda CX-5 heeft nogal wat primeurs om het lijf. Zo is het namelijk ook de eerste Mazda met het Kodo ‘Soul of Motion’ design waarvan de conceptcars Shinari en natuurlijk de Minagi – de studie van de CX-5 – een voorproefje lieten zien. Kenmerkend aan Kodo is ‘een meer prominent, brutaler vooraanzicht dat dynamiek, vitaliteit en behendigheid uitstraalt’.
Meer details over de Mazda CX-5 hopen we je te kunnen melden tijdens zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com