zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Opel Astra GTC niet alleen strakker in design

 

7 juni 2011 - Opel presenteert dan eindelijk de Astra GTC. Gezien de papieren was de nieuwe GTC het wachten waard, want wie denkt dat de driedeurs enkel een strak gelijnde huis-tuin-en-keuken Astra met twee portieren is heeft het mis. Niet alleen het design is op scherp gesteld.

"De nieuwe Astra GTC is hét sportieve lid van de Opel-familie met begeerlijke rijprestaties, maar die tevens betaalbaar, ruim en praktisch is. Wij zijn ervan overtuigd dat hij een frisse wind zal laten waaien in het segment van de compacte sportieve auto´s." Opel heeft met de GTC een zelfstandige auto neer willen zetten, apart van de reguliere lijn. Geen enkel carrosseriepaneel is gelijk aan dat van de normale Astra. Alleen de spiegelkappen en, jawel, de antenne is rechtstreeks afkomstige van de vijfdeurs.



Drama
Recht van voren is de gelijkenis met de vijfdeurs Astra nog tamelijk groot, maar richting de achterzijde volgt het design een andere lijn en niet alleen vanwege de aanwezigheid van slechts twee portieren. De Opel Astra GTC bevat zelfs opvallend veel drama voor dit type auto. De bakermat van het expressieve design van de GTC zijn de kenmerkende "Blade" lijn van Opel in de portieren en de sterk geaccentueerde schouderlijn die helemaal doorloopt over de achterlichten. Ook het subtiel in de achterklep geboetseerde spoilertje geeft de Astra GTC een zeer krachtige uitstraling.

HiPerStrut
Maar niet alleen een strakgetrokken design maakt de Astra GTC scherper van stuk. Opel voorziet de GTC van een zogeheten HiPerStrut voorwielophanging wat voor meer grip, een strakkere wegligging en een scherper stuurgedrag zorgt. "Achter bevindt zich de door Opel gepatenteerde Watt Link achterwielophanging voor nog meer stabiliteit en rijprecisie," aldus Opel. Maar de GTC ligt ook nog eens 15 mm dichter tegen het asfalt en bevat een grotere spoorbreedte ten opzichte van de normale Astra. Daarnaast is er nog het optioneel te verkrijgen FlexRide waarmee de dempers meerdere rijstanden (standaard, Tour en Sport) kennen. Een ding is duidelijk: Opel is niet over één nacht ijs gegaan om van de GTC een dynamisch uitziende en rijdende auto te maken.

Drie motoren
Opel stelt in eerste instantie drie motoren beschikbaar: twee benzinemotoren en een diesel. De 1.4 Turbo is goed voor 140 pk en 200 Nm en wordt gekoppeld aan een handmatige 6-versnellingsbak. Het gemiddelde verbruik van deze instapper is vastgesteld op 5,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 139 g/km. De krachtigste benzinemotor is voorlopig de 1.6 Turbo met 180 pk. Ook deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De topsnelheid ligt op 220 km/h. Het ontbreekt hem nog aan overige technische gegevens. Die worden tijdens de officiële presentatie in Frankfurt (IAA) bekendgemaakt. De belangrijkste gegevens over de diesel zijn al wel bekend. Die doet met zijn 165 pk en 380 Nm (in overboostfunctie) zeker niet onder voor de benzinetopper. De 2.0 CDTI accelereert in 8,9 seconden naar 100 km/h en kan 210 km/h halen. Qua gemiddeld verbruik geeft Opel 4,9 l/100 km op en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km.

OPC
Opel wil meteen het blijde nieuws brengen dat de OPC-versie van de Astra GTC in 2012 verwacht mag worden. Daarover laat het verder nog niets los, maar met de GTC Paris Concept toonde Opel al een realistische voorbode van dat absolute topmodel. Nu maar hopen dat de 290 pk sterke 2.0 Turbo ook meeverhuist naar het productiestadium.

Prijzen
De Opel Astra GTC beleeft zijn wereldpremière op de IAA van Frankfurt, van 15 tot 25 september aanstaande. Bestellen kan per direct en de prijzen beginnen bij € 26.645,- voor de GTC Sport 1.4 Turbo. De diesel is er vanaf € 31.895,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10