3 juni 2011 - Het kabinet heeft ingestemd met het voorstel van Staatssecretaris Weekers van Financi?om de normering van de bijtellingcategorie?op leaseauto?s aan te scherpen. Het belastingvrij kunnen rijden voor extreem schone auto?s blijft gewoon gehandhaafd. Tot 2014, daarna gaat ook deze grens omlaag.
Momenteel valt al een derde van de nieuw verkochte Nederlandse auto’s in de categorie ‘schoon en zuinig’, terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer met bijna 30 gram is afgenomen. Gezien de aanhoudende stroom van bovengemiddeld zuinige en schone auto’s denkt kabinet dat over pakweg vijf jaar zo’n 60% van de auto’s op basis van de huidige normering in aanmerking komt voor fiscale voordelen. Dat is volgens Weekers niet effectief en bovendien loopt de schatkist hierdoor vele miljoenen mis. In de zogenoemde ‘Autobrief’ droeg de Staatssecretaris van Financiën zodoende enkele veranderingen c.q. verschuivingen aan in het huidige belastingsysteem voor auto’s om weer terug te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling waarin alleen de (zeer) zuinige auto’s worden gestimuleerd en die plannen zijn reeds door het kabinet goedgekeurd.
Belastingvrij
Het niet verschuldigd zijn van BPM en motorrijtuigenbelasting (MRB) voor auto’s met een CO2-uitstoot minder dan 96 en 111 per kilometer (respectievelijk diesel en benzine) blijft van kracht tot 2014. Daarna zal deze grens omlaag worden gebracht naar 50 gram CO2 per kilometer. Voorlopig zit deze categorie dus nog even gebakken. Een extreem zuinige auto (minder dan 50 CO2/km) is absoluut het meest gunstig voor de portemonnee: vanaf 1 januari 2012 vervallen alle autobelastingen op dit soort auto’s en indien deze zakelijk worden gereden is er tot 2015 geen bijtelling verschuldigd.
14%
De normen voor leaseauto’s die nu in de bijtellingklasse 14% vallen worden binnenkort aangescherpt. Behoren daartoe nu auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 95 en 110 per kilometer, vanaf 1 juli volgend jaar wordt de grens 91 en 102 CO2/km. Daarna zal ieder begin van het kalenderjaar de normering worden aangepast, hetzij met kleine stappen. Vanaf 2015 komen zowel benzine- als dieselauto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 83 g/km in aanmerking voor 14% bijtelling.
20%
De grenzen van de bijtellingcategorie van 20% (nu 116 en 140 g/km) verschuiven per 1 juli 2012 naar 114 g/km voor diesel- en 132 g/km voor benzineauto’s. Per 2013 zal dit 112 en 124 gram CO2 de kilometer zijn en vanaf 2014 respectievelijk 111 en 112 g/km. Vanaf 2015 wordt ook in deze bijtellingklasse geen onderscheid meer gemaakt in brandstofsoort. Benzine- of dieselmodellen, allen met een emissiewaarde van maximaal 110 g/km komen in aanmerking voor een fiscale korting van vijf procent.
Eigenlijk wel vreemd: deze fiscale maatregel is te succesvol gebleken, en wordt daardoor beeindigd. Er is in het verleden ook een maatregel getroffen die juiste wegens succes is verlengd: 'Het kwartje van Kok!' die in feite tijdelijk zou zijn, maar nu dus al 20 jaar van kracht is!
Stanley
|
|
6
-
06
-
2011
|
14
:
07
uur
Dat is wat de regering wil. Subsidie voor een nieuwe auto, dit om de koopkracht van auto's een injectie te geven. Dit puur voor de economie.
Zodra dit een succes is en er ook banen zijn gecreëerd, de subsidie intrekken.
Auto dealers blij, regering blij. Uiteindelijk de consument zoals ik de dupe.
Don
|
|
18
-
08
-
2011
|
02
:
20
uur
Laat die euro-raad maar komen. Ein reich ein fuhrer. Kunnen die nederlandse regeringsklootzakjes ook geen rare wetten meer verzinnen, en kunnen wij gewoon dikke diesel auto,s kopen. Want dat is wat we uiteindelijk allemaal willen groot rijden maar normaal betalen. Welkom in de dikke diesel wereld. Ik ga fijn een mercedes s320l cdi kopen.