27 mei 2011 - Doordat de Opel Zafira Tourer stevig is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger is hierdoor een gapend gat ontstaan met de MPV daaronder, de Meriva. Om deze ruimte op te vullen blijft Opel de oude Zafira gewoon produceren.
De nieuwe Opel Zafira Tourer is krap 20 centimeter langer dan de oude, rust op een wielbasis die 5,7 centimeter groeide en staat op bijna 10 centimeter bredere sporen. De groeispurt waaraan fabrikanten hun opeenvolgende modelgeneraties zo graag blootstellen levert hen echter ook enkele problemen op. In eerste instantie zorgt het onvermijdelijk voor prijsstijgingen. Ten tweede creëert het gaten in het leveringsgamma waar er eerder geen waren, en tot slot, het gaat ook nog eens in tegen de in Europa heersende trend om alsmaar compactere auto’s te kopen.
Oplossing
De Zafira Tourer heeft last van alle drie de bovenstaande symptomen. De nieuwe Meriva – ook al groter dan het origineel – meet namelijk 4,29 meter in lengte en de nieuwe Zafira Tourer 4,66 meter. Dat is zowaar een verschil in lengte van 37 centimeter en daar kan dus nog best een model tussen. Maar die nieuw ontwikkelen duurt Opel te lang en dus bieden ze als oplossing… de oude Zafira. Die nestelt zich met 4,47 meter immers netjes tussen bovenstaande nieuwe modellen.
Niet de eerste
Opel lost hiermee het onstaande marktgat in hun programma op, hoewel de oude Zafira visueel en technisch natuurlijk niet in de pas loopt met haar nieuwste modellen. Toch is Opel niet de eerste fabrikant die deze truc toepast. De vorige generatie Renault Clio is nog steeds verkrijgbaar als Clio Campus, Peugeot en Citroën hebben ook nog de vorige Berlingo/Partner in de catalogus staan en Peugeot verkoopt nog steeds de zeer populaire 206 (als 206+) naast de 207.