18 mei 2011 - Opel presenteert de nieuwe Zafira Tourer. De fabrikant claimt dat hun grote MPV in alle opzichten naar een hoger plan is getild. Daar heeft de Insignia inclusief zijn noviteiten model voor gestaan, vandaar ook de toevoeging van een tweede modelnaam.
Met de op de Autosalon van Genève getoonde Zafira Tourer Concept en het kort daarna laten doorschemeren door Opel dat het productiemodel nagenoeg identiek zou zijn aan het concept was de verrassing er natuurlijk al vanaf. Dat neemt niet weg dat de nieuwe Zafira Tourer evenveel opzien baart. De strijd in het segment van grote MPV’s is hevig en de nieuwe Zafira lijkt daarin op voorhand zijn mannetje te staan. Vooral de neus oogt opvallend en indrukwekkend tegelijk. Gedurfd ook in een klasse die doorgaans als saai te boek staat.
Ruimte
Ondanks dat het oog ook wat wil, draait het bij dergelijke auto’s natuurlijk om de (binnen)ruimte. De nieuwe Zafira Tourer is behoorlijk gegroeid en biedt daardoor ook meer interieurruimte, niet in de laatste plaats vanwege het herziene Flex7-stoelsysteem. Opnieuw is er plaats voor zeven personen. De middelste zitrij bestaat nu uit drie individuele stoelen die ieder afzonderlijk te verschuiven is. Door voortaan een armsteun voor de middelste stoel in de optielijst op te nemen benadrukt Opel enigszins hoe volwassen het flexibele interieur van de Zafira is geworden. De bagageruimte is eveneens toegenomen. Maximaal bedraagt deze een gigantische 1.860 liter. Wanneer enkel de achterste zitrij is opgeborgen in de bodem is dit 710 liter, dat is 65 liter meer dan het huidige model.
Techniek
De Insignia stond niet alleen model voor het design, ook diens elektronische rijassistenten zijn overgewaaid naar de Zafira Tourer. Voortaan rijdt de MPV er ook uiterst modern bij met systemen als Adaptive Cruise Control, Opel Eye Camera waarvan de tweede generatie in de Zafira Touerer debuteert, Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition, Forward Collision Alery, Side Blind Spot Alert en Advanced Park Assist. Ook overgekomen van eerder gelanceerde Opel’s is de adaptieve demping – FlexRide – waarmee het onderstel ingesteld kan worden. Er zijn drie standen: een uitgebalanceerde Standaardmodus, de comfortgerichte Tourmodus en de sportievere Sportmodus.
Motoren
Bij de marktlancering zijn er in totaal vijf motoriseringen beschikbaar. De twee benzinemotoren zijn beide de 1.4 liter viercilinderturbo waarvan de lichtste 120 pk levert en de krachtigste 140 pk. De diesels bestaan enkel uit de 2.0 liter CDTI, eveneens in verschillende vermogengradaties (110, 130 of 165 pk). Standaard koppelt Opel de motoren aan een manuale zesbak, een zestraps automaat is optioneel.