11 mei 2011 - Wanneer hij komt is nog onduidelijk, maar dat 'ie komt is zeker. Onlangs gaf Doug Speck een interview aan Autonews waarin hij het groeipotentieel van Volvo in de VS kenbaar maakte. En een nieuwe XC90 speelt daarin een belangrijke rol, aldus de CEO van Volvo Noord-Amerika.
Ford zag weinig brood in een opvolger van de Volvo XC90 en liet het bij een facelift om hem vervolgens langzaam weg te laten kwijnen. Inmiddels is Geely eigenaar van de Zweedse fabrikant voor een flinke smak geld geworden en dat bedrag willen de Chinezen uiteraard vroeg of laat terug verdienen. Vooral Amerika is voor Volvo een interessante markt. Vorig jaar verkocht het merk daar 55.000 auto’s, maar de ambitie is er om dit in 2020 120.000 auto’s te laten zijn. Nu al ziet Speck dat de 60-serie het overgrote deel daarvan gaat verzorgen, maar ‘op middellange termijn’ verwacht hij dat ook de nieuwe XC90 een behoorlijke steen zal bijdragen. "Volvo wil een luxemerk zijn en zich scharen op de initiële wensenlijst van zij die in de hogere segmenten winkelen. Een XC90 hoort daarin thuis", aldus Speck.
2015
Wanneer we de nieuwe Volvo XC90 precies kunnen gaan verwachten is onduidelijk. Aan de ene kant dient een opvolger snel klaar te staan, want de huidige generatie begint nu serieus oud te worden. Maar wil Volvo dat de nieuwe XC90 zich kranig kan weren tegen de X5’s en ML’s van deze wereld, dan dient er eerst vooruitgang geboekt te worden in modernere technieken, en dan met name wat betreft platformen. Met de Concept Universe toonden de Zweden aan al aardig op weg te zijn. Die studie maakt namelijk gebruik van de nieuw ontwikkelde Scalable Platform Architecture, geschikt voor middel- en grote automodellen. Echter de productierijpheid daarvan vergt nog enkele jaren. Zou de nieuwe XC90 daarvan gebruik gaan maken dan moeten we dus rekenen op een lancering niet eerder dan 2015. Tussentijds eerst nog een facelift dan maar.