Mercedes E-klasse fors zuiniger door nieuwe motoren
6 mei 2011 - Mercedes vervangt enkele motoren in de E-klasse waardoor deze zuiniger en schoner wordt. Of de reducties ook invloed hebben op de prijzen is nog niet bekend.
Winst was er vooral te behalen bij de bedeelde benzineversies met meer dan vier cilinders. Zodoende krijgt de E 350 voortaan de beschikking over de nieuwe 3.5 liter V6. Deze genereert 306 pk ten opzichte van de 272 pk voorheen. Het extra vermogen is mooi meegenomen, maar het was Mercedes om het zuinigere en schonere karakter te doen. Door de harttransplantatie daalt het gemiddelde verbruik met maar liefst 20 procent naar 6,8 l/100 km. Ook de CO2-uitstoot reduceert aanzienlijk; van 226 naar 159 g/km. De acceleratie van 0-100 km/h voltrekt zich na de vervanging niet sneller. Nog altijd is dit in 6,3 seconden voltooid en ook de topsnelheid blijft met 250 km/h ongewijzigd.
E 500
Bij de E 500 zien we eenzelfde ingreep met gelijksoortig resultaat. De 5.5 liter achtcilinder met 388 pk werd de deur gewezen en de moderne 4.4 V8 komt ervoor in de plaats. Deze heeft twee turbo’s en is mede daardoor een stuk efficiënter. Het brandstofverbruik van de E 500 ligt voortaan op 8,9 l/km, een reductie van 17%. De gemiddelde CO2-uitstoot is op 209 g/km komen te liggen (was 253 g/km). Gezien het significant hogere vermogen en koppel van 408 pk en 600 Nm is het wel opmerkelijk dat vanuit stilstand naar 100 km/h nog altijd 5,2 seconden duurt.
Diesels
Naast andere motoren is het toepassen van remenergieterugwinning en een stop/start-systeem nieuw voor de E-klasse. Sommige diesels werden daardoor nog een tikkeltje milieuvriendelijker. De populaire E 220 CDI en E 250 CDI bijvoorbeeld. Beide leveren nog altijd respectievelijk 170 en 204 pk maar zagen het verbruik dalen naar respectievelijk 4,9 en 5,3 l/100 km, afhankelijk van de transmissie en carrosserievariant. De emissiewaarden daalden met een gram tot enkele grammen voor de Estate-modellen.