13 april 2011 - Mazda Nederland is blij met de komst van de Mazda 2 BiFuel. Het is namelijk hun eerste model met een A-label die vrijgesteld is van wegenbelasting en bij zakelijk gebruik een bijtelling van slechts 14% kent.
De Mazda2 BiFuel is gebaseerd op de 75 pk sterke Mazda2 1.3 Cool en biedt als extra een moderne af-fabriek LPG-gasinstallatie. Die laat de benzinemotor te allen tijde automatisch draaien op LPG, tenzij er handmatig een andere keuze wordt gemaakt. Het dashboard heeft een schakelaar voor de benzine/LPG-omschakeling en een meter voorzien van LED´s geeft aan wat de voorraadstatus van de LPG-tank is.
Nauwelijks verlies
De LPG-tank van de installatie bevindt zich in de bagageruimte op de plaats waar normaliter het reservewiel opgeborgen is en heeft een inhoud van 34 liter. Hierdoor gaat er slechts acht procent aan stouwvolume verloren. Voor het vullen van de LPG-tank dient geen gat in de carrosserie gemaakt te worden. Alles wordt netjes af-fabriek geïnstalleerd met een LPG-vulaansluiting dat op vernuftige wijze achter de brandstofklep is geplaatst, direct naast de vulopening voor de benzinetank. Wel moet er bij het tanken van gas eerst een verloopplug gemonteerd worden alvorens gebruik te kunnen maken van de normale LPG-tankslang.
Prijzen
De Mazda2 BiFuel heeft een minimale uitstoot van slechts 110 g/km waardoor hij in de volle, fiscale prijzenpot valt. De prijs van de milieuvriendelijke Mazda2 bedraagt € 13.990,- en dat is duizend euro meer dan de versie die enkel op benzine rijdt. Mazda claimt echter dat het omslagpunt van de Mazda2 BiFuel, vergeleken met de benzineversie, al bij 1.000 kilometer per jaar wordt bereikt. De levering start in mei. Mazda heeft hiermee een sterk aanbod in het zeer competitieve B-segment waarin de 2 zich begeeft.