4 april 2011 - Moederconcern Volkswagen heeft dan eindelijk groen licht gegeven voor de Bugatti 16C Galibier. Niet dat men verwacht dat Bugatti hiermee wel winstgevend wordt, maar om uiteindelijk alsnog extra geld in het laatje te krijgen via daaruit voortvloeiende verkopen aan Polootjes en Golfjes.
Inmiddels kennen we de Bugatti Galibier twee jaar; de eerste levenstekenen dateren namelijk al weer uit 2009. Hoewel er al die tijd in Frankrijk werd doorgewerkt aan wat de snelste vierdeurs ter wereld moet worden, werd nergens bevestigd dat hij er daadwerkelijk zou komen. Maar nu heeft Volkswagen het licht voor de Bugatti 16C Galibier dan toch op groen gezet.
Positieve invloed
Het doorhakken van de knoop komt niet voort uit winstbejag voor Bugatti, want ondanks de torenhoge prijs en de vele speciale edities heeft de Veyron nooit een broodkruimel opgebracht. Dat ziet men ook niets snel gebeuren met de 16C Galibier die minstens zoveel gaat kosten als de hypercar. Nee, Volkswagen zit de productie van de ‘ultieme reislimousine’ daarentegen als perfect investeringsmiddel. Het concern gaat er namelijk van uit dat droomauto’s als de Galibier de perceptie van het publiek over het gehele concern in gunstige mate beïnvloed. Anders gezegd: als gevolg hiervan denkt men meer Polo’s en Golfjes te slijten.
Wandelgangen
De vierdeurs Galibier krijgt dezelfde 8.0 liter W16 onder de kap als de Veyron, al verhuist die wel naar de neus. Naar het vermogen is het nog gissen; de ene bron beweert dat de motor twee van z’n vier turbo’s inlevert waardoor het genoegen moet nemen met ‘slechts’ 800 pk, de ander beweert dat Bugatti het niet voor minder dan 1.000 pk doet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com