4 april 2011 - Met maart zojuist achter ons gelaten is het eerste kwartaal van 2011 al weer voorbij. De lente is volop aanwezig en ook schijnt de zon binnen bij de autobranche. Autoverkopen 'Q1? was namelijk goed voor een plus van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Om het percentage in cijfers uit te drukken: Autodealend Nederland verkocht de afgelopen drie maanden 180.622 auto’s. De verkopen van januari, februari en maart 2010 bij elkaar opgeteld lagen op een totaal van 145.063, een kwart minder dan de score nu. Maart zelf was goed 56.762 registraties en een groei van 26%. Een goede opsteker voor de autobranche én natuurlijk ook de aankomende AutoRAI die twee jaar geleden nog door een diep dal ging.
Fiat in de snellift
De RDW werkt nog aan de exacte cijfers, maar nu al blijkt uit de voorlopige dat Volkswagen wederom de kop van best verkopende merk in Nederland aanvoert. De Duitsers verkochten afgelopen maand 5.677 nieuwe auto’s en staat ook over heel 2011 bovenaan met een totaalverkoop van 21.060 nieuwe modellen. Het was echter Fiat die de op microniveau de grootste klapper maakte. Maart was voor de Italianen werkelijk een topmaand met 4.517 auto’s, natuurlijk met dank aan de diverse wegenbelastingvrije modellen die het merk rijk is. Renault, Peugeot en Ford deden het in maart eveneens goed met respectievelijk 4.345, 4.188 en 4.088 nieuw aangevraagde kentekens. Diezelfde volgorde vinden we ook in de top-5. Toyota neemt daarin de vijfde plek in.
Twingo
Bij de modellen is het de Polo BlueMotion die de kroon draagt. Toch moest hij hem bijna afstaan aan de Twingo als de Renault-verkopers er 21 meer van hadden verkocht: 2.127 tegen 2.147 voor de Volkswagen. Best verkopend model op plaats drie was in maart de Punto met 2.066 stuks. Peugeot neemt met 1.655 107-tjes plek vier in beslag en Ford vierde feestje na feestje met de Fiesta (1.506).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com