7 maart 2011 - Niet alle sportauto?s die in Gen? debuteren bevatten een krachtcentrale met cilinders. Artega presenteert er namelijk de Artega SE, een elektrische variant van hun enige model, en die is nog sneller dan de 300 pk sterke Artega GT.
SE staat voor "Sport Electric" en die naam doet de volledig elektrisch aangedreven Artega eer aan. In 4,3 seconden spurt de auto naar de honderd en de topsnelheid ligt op 250 km/h. Ter vergelijking: de al niet kinderachtige Argeta GT met V6 doet dit in 4,8 seconden. Verantwoordelijk voor die indrukwekkende prestaties zijn twee krachtige elektromotoren die verbonden zijn met de achteras en afzonderlijk van elkaar opereren. Het totale vermogen ligt op 380 pk.
Synergie
Dat de SE sneller is dan de GT komt vermoedelijk door het significant hogere koppel (niet bekend), want de SE is namelijk door het 310 kg wegende lithuim-ion polymeer accupakket ook 115 kg zwaarder dan de reguliere Artega. Het leeggewicht van de Artega SE bedraagt 1.400 kg. De som der delen pakt dus beter uit. Aangaande de actieradius is de GT in het voordeel. Met de SE varieert de maximaal af te leggen afstand tussen de 200 en 300 kilometer. Opladen van de batterijen gaat dan weer behoorlijk snel; in anderhalf uur zou dit gedaan moeten zijn.
Prijs
Artega Automobil GmbH heeft de wens minimaal 500 SE’s per jaar te slijten met een stukprijs van 150.000 euro. Dat is een ambitieuze doelstelling van de kleine en nog tamelijk onbekende Duitse sportautofabrikant. Concurrent Tesla wist de afgelopen vijf jaar 1.500 auto’s aan de man te brengen met een uitgebreider dealernetwerk. Artega begint net, met als startdatum voor de SE begin 2012.