28 februari 2011 - Met de Volkswagen Bulli concept doet Volkswagen de T1 opnieuw herleven. De Duitsers presenteerden in 2001 al de Microbus die het uiteindelijk niet tot productie haalde, maar deze Bulli concept lijkt realistischer.
De Volkswagen T1 "Hippie Van" markeert een gouden bladzijde in de geschiedenisboeken van het merk. De fabrikant had al eerder plannen om haar meest beroemde busje terug te laten keren, maar uit kostenoverwegingen werd dit van tafel geveegd. Eind vorig jaar laaide de geruchten omtrent de spirituele opvolger van de ‘oer-Transporter’ weer op en prompt trekt Volkswagen op de Autosalon van Genève het doek van de Bulli, een retrostudie van de T1 en een doorontwikkeling op waar de Microbus was geëindigd.
Trots
In alles is te zien dat de Volkswagen Bulli een dikke vette knipoog is naar de T1 van weleer. Allereerst het exterieurdesign, met voorop trots in het groot het VW-embleem, is niets meer en minder dan een moderne vertaling van het origineel. Ook de two-tone kleurstelling is een verwijzing naar de T1 en dan is er nog het minimalistische interieur met twee zitrijen gevormd door eenvoudige gestileerde stoelen. Iedere rij bevat drie zitplaatsen en zodoende biedt de Bulli plaats aan zes personen.
iPad
Primitief is het overigens zeker niet binnenin. De cockpit mag dan weinig zichtbare snuisterijen bevatten, alle modernere zaken zijn aanwezig en via een uitneembare iPad op te roepen dan wel weer te geven. Met de juiste uitvoering van de populaire tablet van Apple is er zelfs internetverbinding en ook kan het apparaat fungeren als multimedia- en navigatiesysteem.
Ruimte
De Bulli heeft een lengte van 3,99 meter en meet 1,75 meter en 1,70 meter in respectievelijk de breedte en de hoogte. De wielbasis is met 2,58 meter net iets langer dan de Golf. Maar de grote hoeveelheid van 1.600 liter aan maximaal stouwvolume dank de Bulli natuurlijk aan zijn fysiek. Normaliter is er 370 liter voor handen.
Op stroom
Wat past er nu beter bij een ‘hippiebus’ dan een ultraschone aandrijflijn. Het was dus voor Volkswagen een logische keus om de Bulli uit te rusten met elektrische aandrijving; een 85 kW (116 pk) sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en een pakket van lithium-ion accu’s voorziet deze van energie. Accelereren naar honderd doet de Bulli in 11,5 seconden en de topsnelheid ligt op een 140 km/h. De actieradius is beperkt tot 300 kilometer.
Productiekans?
De Volkswagen Bulli Concept is trouwens ook geschikt gemaakt voor het behelzen van benzine- en dieselmotoren. Wil Volkswagen hiermee zeggen dat de Bulli er binnen afzienbare tijd komen gaat? Over twee jaar viert de T1 immers zijn 65-jarige verjaardag, gerekend vanaf het moment dat Volkswagen het idee van Ben Pon, de Nederlandse Volkswagen-importeur, goedkeurde om een busje te bouwen. Het lanceren van de Bulli op in 2013 zou zodoende een mooi moment zijn. Voorlopig wil Volkswagen er niets over kwijt.