21 februari 2011 - Stop maar met die elektrische auto?s, dit is de Volvo V60 Plug-in Hybrid. Met gemiddeld 50 gram CO2 per kilometer en een 0-100 km/h-tijd van 6,9 seconden is hij niet alleen superschoon en snel, ook heeft de Volvo een mogelijke actieradius van 1.200 km.
Schoner rijden dan op stroom wordt het voorlopig niet, en ook beginnen volledig elektrisch aangedreven auto’s zowel qua esthetiek als het rijden zelf, steeds meer op conventionele auto’s te lijken. Helaas kom je er (nog) niet echt ver mee. Daarvoor dienen ze nog altijd over een verbrandingsmotor te beschikken. De Volvo V60 Plug-in Hybrid beschikt over zo’n ‘range extender’ en wel de D5-vijfcilinder dieselmotor. De zelfontbrander levert zelfstandig al een lekkere 215 pk en 440 Nm koppel en daar komt met de elektromotor nog eens 70 pk en 200 Nm(!) bij.
Prijzenpot
Met een dergelijke hoeveelheid kracht is het niet verwonderlijk dat de Volvo vlot van zijn plek komt: in 6,9 seconden snelt hij naar de honderd. Maar het mooiste van het beschikken over die dieselmotor is het gewoon kunnen rijden van lange afstanden, tot wel 1.200 kilometer claimt Volvo. Dat maakt de V60 Plug-in Hybrid tot een zeer gewilde zakenauto, want met een gemiddelde emissie van 50 gram CO2 per kilometer is er niet meer dan 14% bijtelling verschuldigd.
Lage kosten per km
Financieel voordeel is er ook bij aanschaf en gebruik door de particulier. Er hoeft geen motorrijtuigenbelasting en BPM betaald te worden en dat scheelt behoorlijk – het leeggewicht van de V60 Plug-in Hybrid bedraagt zeker dik 1.500 kilogram – in de portemonnee. En dan zijn er nog de lage brandstofkosten. De eerdergenoemde actieradius is namelijk gebaseerd op een brandstoftank van 22 liter en het verbruik bij het rijden in de modus "Hybrid". In deze stand verbruikt de V60 Plug-in Hybrid gemiddeld niet meer dan 1,9 l/100 km diesel, oftewel een verbruik van 1 op 52,6! De andere rijmodi zijn "Pure" waarmee volledig elektrisch rijden mogelijk is over maximaal 50 kilometer. De emissie is dan uiteraard nihil. In "Power" is alle beschikbare kracht voor handen en kan er flinke tempo worden gemaakt.
Rekenkracht
Een grotere tank was uiteraard nog mooier geweest, maar niet mogelijk als gevolg van het moeten onderbrengen van de hybridemodule. Dit zogeheten ERAD-systeem, waar de elektromotor en het accupakket onderdeel van uitmaken, drijft de achterwielen aan en de D5-motor de voorwielen. De V60 Plug-in Hybrid beschikt dus over vierwielaandrijving. Een automatische zestrapstransmissie verdeelt de aandrijfkrachten die middels een knop op de middenconsole ingeschakeld kan worden. Als uitbreiding daarop is de auto voorzien van een computermenu waarin de bestuurder de af te leggen afstand kan invoeren (kort, middellang en lang). Het controlesysteem berekent vervolgens wat de balans moet zijn tussen dieselkracht en elektrovermogen om tijdens de rit een zo laag mogelijke CO2-uitstoot te bewerkstelligen.
Zijn de accu’s leeg om elektrisch te rijden dan is de auto gewoon aan het standaard stroomnetwerk te koppelen. De oplaadtijd is afhankelijk van de stroomsterkte (het aantal ampères). Opladen met 10A bijvoorbeeld kost 4,5 uur. Met 16A drie en met 6A 7,5 uur.
Volvo presenteert de V60 Plug-in Hybrid op de Autosalon van Genève. De auto is op enkele punten klaar voor productie. In 2012 kunnen we hem in de showroom verwachten.