zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

2012 Volvo Plug-in Hybrid kan 1 op 52,6

 

21 februari 2011 - Stop maar met die elektrische auto?s, dit is de Volvo V60 Plug-in Hybrid. Met gemiddeld 50 gram CO2 per kilometer en een 0-100 km/h-tijd van 6,9 seconden is hij niet alleen superschoon en snel, ook heeft de Volvo een mogelijke actieradius van 1.200 km.

Schoner rijden dan op stroom wordt het voorlopig niet, en ook beginnen volledig elektrisch aangedreven auto’s zowel qua esthetiek als het rijden zelf, steeds meer op conventionele auto’s te lijken. Helaas kom je er (nog) niet echt ver mee. Daarvoor dienen ze nog altijd over een verbrandingsmotor te beschikken. De Volvo V60 Plug-in Hybrid beschikt over zo’n ‘range extender’ en wel de D5-vijfcilinder dieselmotor. De zelfontbrander levert zelfstandig al een lekkere 215 pk en 440 Nm koppel en daar komt met de elektromotor nog eens 70 pk en 200 Nm(!) bij.



Prijzenpot
Met een dergelijke hoeveelheid kracht is het niet verwonderlijk dat de Volvo vlot van zijn plek komt: in 6,9 seconden snelt hij naar de honderd. Maar het mooiste van het beschikken over die dieselmotor is het gewoon kunnen rijden van lange afstanden, tot wel 1.200 kilometer claimt Volvo. Dat maakt de V60 Plug-in Hybrid tot een zeer gewilde zakenauto, want met een gemiddelde emissie van 50 gram CO2 per kilometer is er niet meer dan 14% bijtelling verschuldigd.



Lage kosten per km
  Financieel voordeel is er ook bij aanschaf en gebruik door de particulier. Er hoeft geen motorrijtuigenbelasting en BPM betaald te worden en dat scheelt behoorlijk – het leeggewicht van de V60 Plug-in Hybrid bedraagt zeker dik 1.500 kilogram – in de portemonnee. En dan zijn er nog de lage brandstofkosten. De eerdergenoemde actieradius is namelijk gebaseerd op een brandstoftank van 22 liter en het verbruik bij het rijden in de modus "Hybrid". In deze stand verbruikt de V60 Plug-in Hybrid gemiddeld niet meer dan 1,9 l/100 km diesel, oftewel een verbruik van 1 op 52,6! De andere rijmodi zijn "Pure" waarmee volledig elektrisch rijden mogelijk is over maximaal 50 kilometer. De emissie is dan uiteraard nihil. In "Power" is alle beschikbare kracht voor handen en kan er flinke tempo worden gemaakt.

Rekenkracht
Een grotere tank was uiteraard nog mooier geweest, maar niet mogelijk als gevolg van het moeten onderbrengen van de hybridemodule. Dit zogeheten ERAD-systeem, waar de elektromotor en het accupakket onderdeel van uitmaken, drijft de achterwielen aan en de D5-motor de voorwielen. De V60 Plug-in Hybrid beschikt dus over vierwielaandrijving. Een automatische zestrapstransmissie verdeelt de aandrijfkrachten die middels een knop op de middenconsole ingeschakeld kan worden. Als uitbreiding daarop is de auto voorzien van een computermenu waarin de bestuurder de af te leggen afstand kan invoeren (kort, middellang en lang). Het controlesysteem berekent vervolgens wat de balans moet zijn tussen dieselkracht en elektrovermogen om tijdens de rit een zo laag mogelijke CO2-uitstoot te bewerkstelligen. Zijn de accu’s leeg om elektrisch te rijden dan is de auto gewoon aan het standaard stroomnetwerk te koppelen. De oplaadtijd is afhankelijk van de stroomsterkte (het aantal ampères). Opladen met 10A bijvoorbeeld kost 4,5 uur. Met 16A drie en met 6A 7,5 uur.

Volvo presenteert de V60 Plug-in Hybrid op de Autosalon van Genève. De auto is op enkele punten klaar voor productie. In 2012 kunnen we hem in de showroom verwachten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10