zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Hyundai i40 doet Sonata meteen vergeten

 

17 februari 2011 - Zoals beloofd presenteert Hyundai de fonkelnieuwe i40. De i40 debuteert als CW en dat is een nieuwe stap voor het Koraanse merk in dit segment. De geschiedenis van de Sonata, zijn voorganger, heeft namelijk geleerd dat grote sedanmodellen minder aanslaan, al staat er wel een vierdeurs i40 op stapel.

Bij Hyundai gaat men ervan uit dat het D-segment in Europa de komende vijf jaar bijna 13% zal groeien. Prognoses geven aan dat deze klasse op ons continent in 2016 een totale verkoop zal realiseren van zo’n 890.000 stuks. Momenteel wordt de helft van de verkopen in het segment gerealiseerd door stationwagons, maar verwacht wordt dat de sedan steeds verder op zal geraken. Hyundai denkt dat hun nieuwbakken i40 goed is voor 60.000 verkochte exemplaren in zijn eerste volledige verkoopjaar (2012) en daagt daarmee de Toyota Avensis uit. Ook anderen binnen de gevestigde orde kunnen rekenen op Koreaanse tegenstand. Ambitieus en gedurfd tegelijk van Hyundai, maar niet onrealistisch.



Lifestyle
De i40 belichaamt de sterke groei die Hyundai de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Op alle fronten is het niveau van het Zuid-Koraanse merk naar een aanzienlijk hoger plan gestegen en daar waar ze nu staan is verwerkt in de nieuwe i40. Allereerst wordt dit kenbaar gemaakt aan de hand van het exterieurdesign. Het Europese R&D-centrum van Hyundai in Rüsselsheim heeft zoveel mogelijk rekening gehouden met de Europese smaak. De designtaal "Fluidic Sculpture" zorgt voor scherpe vouwen en hoeken met wervelende oppervlakken. Gepaard met de bouw – met name de sterk aflopende daklijn – straalt de i40 CW een zekere lifestyle uit, iets dat steeds vaker voor ogen wordt genomen bij het ontwerpen van een stationwagen.

Lel
Het succes wordt onder andere duidelijk gemaakt met de royale maatvoering. De Hyundai i40 heeft een lengte van 4,70 meter en de wielbasis meet een riante 2,77 meter. Een dergelijke maatvoering moet garant staan voor de grootste interieurruimte in zijn klasse, een maatstaf die momenteel wordt aangevoerd door de Superb Combi. In het kofferruim past normaliter 553 liter. Met de achterbank neergestreken is dit een maximale 1.719 liter. Dat is inderdaad zeer volumineus, maar toch een kleine 150 liter minder dan de Skoda.

Luxe en comfort
Naast de praktische voordelen is er ruimte voor luxe en comfort. Alle moderne voorzieningen wat men mag verwachten op dit niveau is aan boord, zegt Hyundai. En dan hebben we het niet over de standaard LED-dagrijlichten en Xenon-koplampen, maar eerder over comfort snuisterijen als een uitgebreid navigatiesysteem met multimediale en communicatieve functies, verwarmbaar stuurwiel, geventileerde en verwarmbare stoelen (ook achterin) en een automatische parkeerfunctie. De veiligheidsvoorzieningen omvatten tot liefst negen airbags, ABS, stabiliteitscontrole, achteruitrijcamera, rijstrookassistent en een noodremhulp. Hyundai mikt overduidelijk op een 5-sterren EuroNCAP-notering.

Moterenpalet
Bij de lancering zijn er vier krachtbronnen te kiezen. Ze leveren minimaal 115 en maximaal 177 pk. Driekwart van alle auto’s in het segment gaat (in Europa) over de toonbank met een zelfontbrander onder de kap. De Koreanen gaan er dan ook van uit dat de 1.7-diesel met 136 pk de populairste motorisering wordt. Deze motor is er ook met 115 pk en daarvoor geeft men een verbruik op van 4,3 l/100 km gepaard bij een emissiewaarde van 113 g/km. Kortom, 20% bijtelling voor dit model bij zakelijk gebruik. Hyundai’s milieuoffensief Blue Drive is op alle modellen aanwezig waar Stop&Go, lage weerstandsbanden en een regeneratiesysteem onderdeel van uitmaken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10