10 januari 2011 - Hyundai presenteert in Detroit twee primeurs. Eén daarvan is de Veloster, een smaakmakende asymmetrische coupé. Waarom? Omdat ook Hyundai vindt dat de boog niet altijd gespannen kan staan.
Hyundai is van de serieuze automodellen: keurig in pak, maatschappelijk verantwoord en nooit tendentieus. Het Zuid-Koreaanse merk wil dat ook graag zo houden, al kan af en toe wat kattenkwaad uithalen, jawel…geen kwaad. Bovendien is het goed voor het imago, zegt men. In het verleden had Hyundai dus best een paar van dit soort auto’s. Neem bijvoorbeeld de Coupé uit het voorgaande decennium. Leuke auto. Dat was tot kort ook meteen de laatste spannende Hyundai. Met de Genesis Coupé heeft het de stoute schoenen weer eens aangetrokken. Binnenkort is de achterwielaangedreven sportcoupé in Europa verkrijgbaar, op sommige andere continenten al wat langer. Maar dat is niet alles. Hyundai houdt de vuile schoenen nog even aan want ook binnenkort verkrijgbaar is de Veloster, een coupé die het auto’s als de Volkswagen Scirocco, Honda CR-Z, de Peugeot RCZ en de Renault Mégane Coupé lastig moet gaan maken.
2+1
Eén van deze beoogde rivalen pikken we er even tussenuit, de RZC. Met alle respect voor de overige coupés, de Peugeot is de auto waarvan de Hyundai Veloster het meest te vrezen heeft. De RCZ toont zich een ware sportcoupé zoals men die graag ziet en heeft: flitsende looks, mooie techniek, strakke rij-eigenschappen, scherpe prijs. Over dat laatste laat de Hyundai Veloster zich nog niet uit, pas in de lente staat ´ie in de showrooms. Wel geeft het alvast een daverende eerste indruk. Bijzonder en uniek is het concept van de Veloster. Een coupé als zo velen maar met een ongebruikelijk praktisch inzicht. Let daarbij op het aantal deuren aan weerskanten: één aan de bestuurderskant, twee aan de rechterzijde. Deze 2+1-opzet is gekozen om te benadrukken dat de Veloster ook gebruiksgemak en functionaliteit biedt. Een soortgelijke insteek kennen we ook van de Mazda RX-8. Naast een naar eigen zeggen verrassend ruime achterbank beschikt de Hyundai Veloster tevens over een bovengemiddelde bagageruimte. Toegang daartoe wordt verleend via de achterste deur dat volledig in het Fluidic Design-exterieur opgaat en zodoende zoveel mogelijk uit het zicht is gehouden.
Dubbele koppeling
De luchthappers in de motorkap springen behoorlijk in het oog. Of het daadwerkelijk een functie heeft meldt Hyundai niet. Sowieso is het uiterst summier in het verstrekken van informatie. Een 1.6 GDi-benzinemotor met 140 pk gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde DCT-transmissie met dubbele koppeling doet in ieder geval dienst als één van de aandrijflijnen. Een manuele 6-bak is standaard. Uiteindelijk zullen de uitlaatgassen hiervan via een dubbele, centraal in de achterbumper geplaatste uitlaat uitmonden in de buitenlucht. Optioneel is er eventueel een panoramisch glazen dak te bestellen. Binnenin heeft Hyundai getracht het sportieve van buiten door te zetten. In het midden van het dashboard eist een 7 inch display de aandacht op. Zoals gebruikelijk bij Hyundai zijn hier vele (multimediale) functies ondergebracht. Via het touch screen zijn deze op te roepen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com