13 december 2010 - Een jaar geleden stelde Hyundai de i40 al voor, maar het is de Wagon die hier als eerste op de markt wordt gebracht. De eerste schetsen daarvan zijn inmiddels vrijgegeven.
Jazeker, er zijn niet of nauwelijks overeenkomsten, maar de Hyundai i40 is toch echt de opvolger van de Sonata. Hyundai wil weer serieus meedoen in het Europese D-segment en de i40 moet dit gaan fiksen. De wulpse, sierlijke lijnen van de i40 moeten de oubollige Sonata dan ook snel doen vergeten. Om überhaupt een kans te maken is de i40 primair gericht op de Europese consument. Het model is ontworpen en ontwikkeld in Hyundai’s Europese designcentrum en wordt gebouwd in Rüsselsheim op een steenworp afstand vanwaar de Opel Insigna Sports Tourer, een van de grootste concurrenten, wordt geproduceerd.
Duwtje in de rug
Om nog duidelijker te maken dat Hyundai graag wil dat de i40 bij ons aanslaat lanceren ze eerst de i40 CW, de stationvariant. Doorgaans verschijnt eerst de sedan op de markt en daarna de overige carrosserievormen, Hyundai draait het om. Een slimme keus aangezien stationwagens in Europa populairder zijn dan vierdeurs modellen. De i40 staat later in 2011 gepland, waarschijnlijk komt ie in de herfst.
Motoren
De Hyundai i40 CW verwachten we in juni of juli, enkele maanden na zijn officiële debuut in Genève. Het motorenaanbod zal zoal bestaan uit een 1.6 GDI met 140 en een 177 pk sterke tweeliter benzinemotor. Dieselen is mogelijk met een 1.7 CRDi welke in twee varianten verkrijgbaar zal zijn, met 115 of 136 pk. Een 2.0 liter CRDi maakt het dieselaanbod voorlopig compleet. Hij levert 180 pk en wordt standaard gekoppeld aan een nagelnieuwe automatische transmissie met dubbele koppeling. De rest doet het in de basis met een manuele 6-bak.