10 december 2010 - Wat niet is kan nog komen. Voorlopig laat Renault (Sport) een Megané RS Gordini aan zich voorbij gaan en presenteert het de RS N4, een gestript rallykanon onder handen genomen door klinkende namen in de racerij.
Brembo leverde de remmerij, Ohlins de instelbare schokdempers, de racekuipen en zespuntsgordels zijn van Sabelt en Sadev richtte zich op de manuele 5-bak. Cosworth Electronics mocht zich uitleven op de 2.0 liter motor. Het turboblok produceert in de Renault Megané RS N4 nog eens 20 pk bovenop de al 250 pk van het fabriekexemplaar. Aan koppel werd er pas echt gewonnen: van 340 naar 470 Nm.
Kale bedoeling
Renault Sport nam het strippen van het interieur op zich. Er bleef nauwelijks iets bewaard, alleen het dashboard. De pk/gewichtsverhouding ging er stevig op vooruit. Ook het stijvere Cup-chassis draagt bij aan een hoger te bereiken bochtsnelheid. BFGoodrich heeft de belangrijke taak op zich genomen: het leveren van de banden. Want dat er met de RS N4 een behoorlijk potje gestuurd kan worden bewijzen de foto’s wel.
Tussen de Clio’s
De Megané RS N4 werd speciaal geprepareerd om deel te nemen aan de Groep N4-rallyklasse, maar zal gewoon straatlegaal te rijden zijn. Binnenkort zal Renault hem dan ook gewoon tussen de Twingo’s en Clio’s in de showroom zetten. Het prijskaartje moet nog bepaald worden, maar dit kon wel eens de duurste Renault van dit moment worden. Zucht, al die geintroduceerde lekkere racebakken van de afgelopen tijd maakt kiezen er niet makkelijker op.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com