7 december 2010 - Het is de droom van vele autoliefhebbers, maar realiteit voor slechts één persoon. Michael Stroschek zag zijn droom onlangs in vervulling gaan met de Nuova Lancia Stratos, een fabuleuze reïncarnatie van het origineel. Inmiddels is ook duidelijk wat die kan.
Michael Stroschek, Duits, ondernemer en vermogend genoeg om Pininfarina de opdracht te geven een moderne interpretatie van zijn droomauto de Lancia Stratos te verwezenlijken, kan terugkijken om een geslaagd one-off project. Zijn Nuova Lancia Stratos is een begerenswaardige exoot geworden met een prestatieniveau om je vingers bij af te likken. Met de Ferrari F430 Scuderia als donorauto zat het met de basis al wel goed. Ontwerper Jason Castriota – inmiddels verkast naar Saab – wist het totaalplaatje nog beter te maken. Het oorspronkelijke chassis werd met 33 centimeter ingekort en daarop werd een opgevoerde 4.3 liter V8 met 540 pk gemonteerd. Het weegschaalgewicht van de moderne Stratos ligt op 1.247 kilogram dat optimaal is verdeeld tussen de voor- en achteras (44/56).
Bloedsnel
Snelle rekenaars concludeerden al dat iedere pk maar 2,3 kilogram in beweging hoeft te brengen en dit gegeven staat in de regel garant voor puike prestaties. Bij de Nuova Stratos is dat niet anders. In 3,3 seconden snelt de auto naar de honderd en de 200 km/h doorbreken is nog geen zeven seconden laten voltooid. Aanvankelijk bedroeg de topsnelheid meer dan 300 km/h, maar Stroschek wenste liever een nog gretigere acceleratie. Zodoende installeerde het ingehuurde ingenieursteam een andere achteras met kleiner kroonwiel. De acceleratie werd hiermee feller, maar de top blijft nu steken op 274 km/h.
Homologatie
In eerste instantie werd stellig gezegd dat Michael Stroschek de enige sterveling is en blijft met een Nuova Lancia Stratos in z’n bezit. Pininfarina lijkt daar nu toch op terug te komen en zou momenteel de mogelijkheden bestuderen naar gelimiteerde productie. Het zou gaan om een beperkte oplage van 25 exemplaren om te kunnen voldoen aan de homologatie voor de FIA GT2-raceklasse. Mocht dit plan doorgaan dan zal Danisi Italians Engineering uit Turijn de preparatie op zich nemen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com