22 november 2010 - De Opel Antara heeft een flinke oppepper gehad. Na ruim drie jaar is de SUV uit Rüsselsheim nog eens grondig onder de loep genomen en op tal van punten verbeterd. Een nieuw front, verse motoren en een opgewaardeerd interieur zijn de voornaamste verbeteringen.
Toen Opel de Antara in 2007 voorstelde was de fabrikant zeer ambitieus: de auto moest marktleider worden in zijn segment. Tijdens onze rij-impressie met de Antara bleek echter al snel dat de Antara die capaciteiten niet in huis had. De Antara schoot tekort als het aankwam op afwerking, rij-eigenschappen en de aandrijflijn. Op voorhand trokken wij het marktleiderschap dan ook al in twijfel. Toen de labels ook nog eens belangrijker werden dan ooit tevoren en de Antara niet verder kwam dan een E- en F-label was het doodvonnis getekend.
Dieselmotoren
Opel heeft gelukkig niet stilgezeten en veel van de kritiekpunten beetgepakt. Zo is het gehele motorengamma herzien. Op dieselgebied is er de nieuwe 2.2 CDTI met 163 of 184 pk. De motor is daarmee in beide uitvoeringen ruim 30 pk sterker dan zijn voorganger en volgens Opel bovendien zuiniger. De 163 pk sterke versie is beschikbaar met voorwielaandrijving en met een manuele zesversnellingsbak. De 184 pk sterke versie, waarbij de vierwielaandrijving standaard is, kan met een manuele of automatische versnellingsbak geleverd worden.
Benzinemotoren
Het benzinegamma bestaat uit enkel de 2.4 liter viercilinder met een vermogen van 170 pk: een winst van exact 30 pk. Net als de dieselvarianten is deze motor beschikbaar met voor- of vierwielaandrijving en met een manuele of automatische zesversnellingsbak.
Actief onderstel
Om de balans tussen comfort en sportiviteit sterk te verbeteren, iets dat we misten bij de eerste Antara, monteert Opel voortaan een vernieuwd actief chassis. De details hierover ontbreken, maar we verwachten een chassis zoals we dat kennen uit de nieuwe Astra en de Insignia waarbij met een draaiknop uit verschillende instellingen kan worden gekozen.
Optisch
De technische vernieuwingen worden kracht bijgezet dankzij een compleet nieuwe voorbumper en een grille in stijl met Opel´s jongste modellen. Rigoureus zijn de wijzigingen niet, want aan de achterzijde zijn enkel vernieuwde lichtunits gemonteerd. Het interieur, waar we helaas nog geen foto´s van hebben, is volgens Opel voorzien van nieuwe materialen en bovendien is de middenconsole aangepast. Een verbeterd wijzerpaneel in combinatie met nieuwe interieurkleuren moet het plaatje compleet maken.
Tweede kans
Vanaf het einde van dit jaar zal Opel de vernieuwde Antara bij de dealers binnenrijden. Het is te hopen dat de facelift ook daadwerkelijk zo positief uitpakt als het lijkt. Dat zal vooral moeten blijken als het verbruik en de bijbehorende labels bekend worden. En vergeet bovendien de prijsstelling niet. De Koreanen doen met hun scherp geprijsde SUV´s zeer goede zaken en daar zal Opel tegenop moeten boksen. We zijn dus nog een beetje sceptisch, maar gunnen Opel uiteraard een tweede kans.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com