18 november 2010 - Aparte auto?s bouwen getuigt van lef, maar er zijn grenzen. Nissan zoekt ze op met de Murano CrossCabriolet. Let wel, het gaat hier om een auto die serieus de showroom gaat halen.
De Qashqai verraste, met de Cube toonde het aan buiten de bestaande hokjes te denken en met de Juke trok Nissan wederom de stoute schoenen aan. Inmiddels zijn we heel wat gewend van de Japanners, hun visie, hun smaak. Over dat laatste valt niet te twisten, maar met de Murano CrossCabriolet is Nissan toch te ver doorgeslagen als je het ons vraagt. Een kruising tussen een SUV en een cabriolet, dat is best uniek, maar voor schut rijden is wat anders. Daar veranderen de verkrijgbare frivole kleuren Sunset Brons, Caribbean, Merlot, Platinum Graphite, Super Black en Pearl White niets aan. Want jawel, Nissan denkt serieus dat er markt is voor de Murano CrossCabriolet. Begin volgend jaar gaat de auto in de verkoop op de thuismarkt en in de Verenigde Staten. Europa blijft buiten schot en wellicht doet Nissan er verstandig aan dat zo te houden. De hier geflopte Cube, hoe grappig ook, zou toch een goede les moeten zijn geweest.
Japans denkbeeld
We doen er wel zo lacherig en denigrerend over, maar Nissan’s ontwerpteam is absoluut niet over één nacht ijs gegaan bij de totstandkoming van de Sport Activity Cabrio (SAC) zoals wij de Murano CrossCabriolet voor de goede orde maar noemen. Het Japanse denkbeeld achter de CrossCabriolet is ongeveer als volgt: ‘Nu niet iedereen het meer maatschappelijk verantwoord vindt om in een SUV te rijden, automobilisten toch wel graag wat anders willen dan hun buurman, maar daarop niet willen inleveren op gebruiksgemak en genieten (van het leven) belangrijker is dan ooit is de SAC de ideale uitkomst.’ Tja, als je het zo bekijkt…
Aanpassingen
De CrossCabriolet lijkt misschien in eerste instantie een Murano waarvan het dak is afgezaagd, maar niets is minder waar. De twee portieren werden in het ontwerp passend gemaakt. Ze zijn 20 centimeter langer dan voorheen wat meteen een praktische kant heeft: een betere toegang tot de achterbank. Omdat de CrossCabriolet niet over een vast dak beschikt, en bovendien ook nog eens een hoogliggend zwaartepunt bevat, heeft Nissan het chassis van de CrossCabriolet grondig verstevigd om dit op te vangen en torderen te voorkomen. De CrossCabriolet zou dankzij deze aanpassingen niet anders moeten rijden dan de dichte Murano. Ditzelfde geldt voor de comfort- en luxevoorzieningen. De Murano CrossCabriolet zal slechts in één rijke uitvoering verkrijgbaar zijn. Nissan wil niet dat het de eigenaren aan iets ontbreekt; de meest voorkomende moderne snufjes zijn dus aanwezig en lederen bekleding kleedt het binnenste af. Motorisch doet de 3.5 liter V6 met een vermogen van 265 pk dienst.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com