17 november 2010 - Mercedes-Benz opent de Los Angeles Motorshow met de nieuwe CLS 63 AMG. De absolute topper binnen het CLS-gamma weekt zich los van de overige modellen middels een 5.5 liter V8-biturbo met 525 pk.
Het respect van AMG is zoals we dat kennen: dik aangezette bumpers en zij-skirts rondom, grote 19 inch wielen met brede sloffen van rubber, een diffuser en vier vuistdikke eindpijpen. Mercedes-AMG heeft ervoor gezorgd dat omstanders niet twee keer hoeven kijken om te weten met welke CLS ze te maken hebben. En anders horen ze dat wel. Onder de lange motorkap schuilt de recent geïntroduceerde nagelnieuwe 5.5 liter V8-biturbo van AMG. Het piekvermogen bedraagt 525 pk, iets minder dan in de S 63 AMG en de CL 63 AMG, maar nog altijd sterk genoeg om de CLS in 4,4 seconden naar de honderd te laten accelereren. Mede dankzij het torenhoge koppel van 700 Nm kan er een topsnelheid van 250 km/h bereikt worden. Begrensd welteverstaan. Bestel het AMG Performance Package en de heren van AMG laten de begrenzer achterwege waardoor de CLS 63 AMG de 300 km/h dicht nadert. Meer kracht is er vervolgens ook, te weten 557 pk en 800 Nm.
Min 32%
Wat betreft het verbruik is er tevens aanzienlijk vooruitgang geboekt; de dorstigheid van de CLS 63 AMG daalde met maar liefst met 32% naar een gemiddelde van 9,9 l/100 km. Voorheen was dit 14,5 l/100km. De reductie is niet alleen te danken aan de veel efficiëntere achtcilinder, ook de AMG Speedshift MCT-automaat heeft hier een groot aandeel in. Bovendien is de CLS 63 AMG uitgerust met een start/stop-functie.
Uitrusting
Prijzen volgen nog, maar wees niet bevreesd dat het een kale bedoeling is in de Mercedes CLS 63 AMG. De auto zal afgeladen worden met de allernieuwste snuisterijen waaronder eventueel het AMG-sportonderstel voorzien van luchtvering automatisch de rijhoogte van de achteras regelt. Omdat het niet altijd hard hoeft te gaan stelt Mercedes de bestuurder van de CLS 63 AMG in staat het onderstel op verschillende modi af te stemmen: C(omfort), S(port) en M(anual). Het is vanzelfsprekend dat in de laatste stand de bestuurder zelf mag gaan schakelen. Dat gaat dan via de knoppen op het AMG-sportstuur. Vervolgens is er nog Sport+ waarin de CLS 63 AMG alle remmen losgooit en de controle meer bij de bestuurder legt. Volledig overgelaten aan de goden is de berijder overigens niet. Er zijn voldoende elektronische veiligheidsfeatures aanwezig die over de schouder mee blijven kijken en ingrijpen wanneer de persoon achter het stuur weer eens te overmoedig is geweest.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com