9 november 2010 - In 2014 moet de elektrische Golf klaar zijn. Onder de noemer ?blue-e-motion? werd afgelopen voorjaar al een testvloot van 500 prototypes ingezet om praktijkervaring op te doen. Vandaag maakt Volkswagen meer bekend over het productiemodel.
Trots meldt Volkswagen dat de eerste (deels) elektrische Golf al was gebaseerd op de Golf I. Dit betrof een testvoertuig met 20 kW sterke elektromotor dat enkel werd ingezet voor onderzoek naar verschillende typen batterijen en elektromotoren. Zes jaar eerder, in 1970, had Volkswagen daarvoor de eerste ideeën op papier gezet. In 1989 verscheen de eerste volledig elektrische Golf (Golf II). De 18,5 kW sterke elektromotor werd toentertijd nog gevoed door loodgel-accu’s. In dertien seconden snelde deze Golf CityStormer van 0-50 km/h. De topsnelheid bedroeg 100 km/h. Opladen van de batterijen ging gewoon via het reguliere stroomnetwerk van 220 Volt.
+200 kg
Nu, twintig jaar later, is er in de basis eigenlijk niet eens zoveel veranderd. De elektrische Golf wordt in tegenstelling tot zijn voorvaderen weliswaar voor massadoeleinden geproduceerd en de prestaties zijn verbeterd, opladen gaat nog altijd via een connector achter de grille. De techniek erachter is uiteraard een stuk moderner geworden. Loodgel-accu’s gebruikt men allang niet meer voor de voeding van de elektromotor. De Golf blue-e-motion maakt gebruik van lithium-ion exemplaren. De 30 accu´s bevinden zich onder het bagagecompartiment, de achterbank en de middentunnel van de auto. Dit draagt bij aan het zwaartepunt en zodoende de wegligging. Nadeel is dat de Golf blue-e-motion ongeveer 200 kg zwaarder is dan een Golf TDI met DSG. Ook is de kofferruimte met 275 liter 75 liter kleiner geworden. Ondanks het hogere wagengewicht - het prototype weegt 1.545 kg - is het veiligheidsniveau als iedere andere Golf VI.
Zeilen
Op dit moment bedraagt de actieradius 150 km, maar Volkswagen verwacht dat wanneer de auto in 2014 op de markt verschijnt de maximaal af te leggen afstand aanzienlijk is verhoogd vanwege de snelle ontwikkeling van de accu. De actieradius hangt uiteraard af van de rijstijl van de bestuurder. Om het maximale te bereiken helpt Volkswagen de rijder een beetje door de stroomlijn van het koetswerk te optimaliseren. De Cw-waarde ligt slechts op 0,295. Een ander hulpmiddel is de mogelijkheid tot "zeilen", een rijtechniek die we voor het eerst tegenkwamen op de Porsche Cayenne Hybrid. Zeilen is eigenlijk niets anders dan anticiperen op datgene dat zich verder voor de auto afspeelt: alvast het gaspedaal loslaten wanneer het stoplicht in de verte op rood staat of het stuiten op een file, dat soort zaken. Ondertussen regenereert de auto energie die later weer van pas komt. De bestuurder kan zelf kiezen in welke mate dit gebeurt door de automatische transmissie in één van de vier standen (D tot en met D3) te zetten. Via het instrumentarium is af te lezen hoeveel energie de bestuurder vraagt met zijn rijstijl. Een meter die de klassieke toerenteller vervangt geeft dit weer.
Drie rijstanden
Tevens is de Volkswagen Golf voorzien van Drive Dynamic Control maar dan toegespitst op elektrisch rijden. De uitwerking is hetzelfde. Er zijn drie rijmodi: Normaal, Comfort en Range+. De elektromotor, airco en de energie past zich aan op de gekozen instelling. In Comfort geeft de elektrische module zijn volledige vermogen af en kan er in 11,8 seconden naar de honderd versneld worden. Een top van 135 km/h is dan eveneens haalbaar. In Normal wordt de energietoevoer ‘geknepen’ naar 65 kW en de auto kan niet sneller dan 115 km/h, terwijl Range+ staat voor zo efficiënt mogelijk rijden. Het vermogen bedraagt slechts 50 kW en bij 105 km/h is de fut eruit. Tegelijkertijd kan men geen beroep doen op de airconditioning.