4 november 2010 - Morgan heeft haar ontstaan te danken aan de Threewheeler. Tussen oprichtingsjaar 1909 en 1953 bouwde de altijd ambachtelijk gebleven constructeur er dertigduizend. Toen werd het stil rond de Threewheeler. Maar hij keert terug! In 2011.
Helemaal uit beeld is de Threewheeler eigenlijk nooit geweest. Morgan heeft hem voor de kleintjes altijd in ere gehouden in de vorm van een trapfiets. Volwassenen echter hebben de oer-Threewheeler lange tijd moeten missen. Maar nu er weer een 1:1-model gaat komen kunnen zij ook een stukje jeugd (opnieuw) beleven. Hoewel, de Threewheeler zal niet voor iedereen weggelegd zijn.
Harley
De prijs van de Morgan Threewheeler zal er namelijk niet om liegen en dat heeft te maken met het feit dat de reïncarnatie van de Threewheeler alles behalve een ‘kinderfiets’ is. Serieuze techniek met dito prestaties zijn enkel verpakt in een klassiek omhulsel. Als krachtbron zal de Threewheeler gebruikmaken van een 1.800 cc tellende V-twinblok van Harley Davidson. Het vermogen van deze "Screaming Eagle" motor heeft een netto output (aan de wielen gemeten) van 100 pk en beloofd, afgaande op zijn bijnaam, een oorverdovend lawaai te produceren. Een handgeschakelde 5-bak van Mazda loodst de krachten richting de voorwielen. Vanuit stilstand naar 100 km/h zou slechts 4,7 seconden in beslag nemen. Een snelle sprinttijd die mede te danken is aan het lage gewicht van 500 kg. De topsnelheid schat Morgan op ongeveer 185 km/h.
Puur
De bouw van de Morgan Threewheeler start in 2011. De kogelvormige aluminium carrosserie is in acht verschillende kleuren verkrijgbaar en het interieur zal overwegend met leer zijn bekleed. De beugels vlak achter de stoelen zijn ervoor om de bestuurder en zijn eventuele passagier te beschermen bij een koprol, terwijl de minuscule ruitjes zijn aangebracht om toch nog enigszins uit de wind te zitten en de eerste regendruppels tegen te houden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com