18 oktober 2010 - Nissan heeft de GT-R een update gegeven waarbij het uiterlijk lichtjes werd aangepast. Voornaamste wijzingen is het upgraden van de zescilinder krachtbron. Die is nog sterker geworden en overstijgt ruimschoots de 500 pk.
Meer dan 500 pk uit een zescilinder trekken is zeldzaam, maar geen unicum. Porsche bijvoorbeeld doet het bij de 911 Turbo ook. Daarmee is ook meteen de fabrikant genoemd die op het puntje van zijn stoel heeft moeten zitten bij het bekend maken van de nieuwe GT-R specificaties door Nissan. Inmiddels zijn ze naar buiten gebracht en jahoor, de Porsche 911 Turbo krijgt het nog zwaarder aan de stok met de Japanner dan het al had.
Controle behouden
Door onder andere de turbodruk op te schroeven en de kleptiming aan te passen hebben de ingenieurs nog eens 44 pk uit de zescilinder turbobenzinemotor weten te persen. Het totaal bedraag nu een nog indrukwekkender 530 pk. Het koppel steeg ook, en behoorlijk: van 588 naar 612 Nm. Officiële specificaties zijn overigens nog niet naar buiten gebracht. Wel laat Nissan weten dat vering en demping onder handen zijn genomen zodat de toegenomen krachten geen eigen leven gaan lijden. Tevens is de neerwaartse druk om de assen verbeterd door een licht gewijzigde voor- en achterspoiler en achterklepspoiler. LED-dagrijverlichting is standaard op het 2012-model.
Meer voor minder geld
Wat voortaan ook standaard zou moeten volgens Nissan zijn is een lager brandstofverbruik, al blijft dat in de praktijk lastig te bepalen bij dit soort monsters. De genoemde lagere CO2-uitstoot is wel interessant. Niet om het geweten maar juist om de portemonnee. Lagere emissies betekenen een lagere aanschafwaarde en dat zou betekenen dat de Nissan GT-R nog meer waarde voor zijn geld biedt.
Egoïst
Nieuw zijn ook enkele te verkrijgen speciale uitvoeringen waarbij de GT-R Egoist de meest bijzondere is. Zoals zijn bijzondere naam al doet vermoeden gaat het hier om een model dat geheel naar wens op smaak is te brengen. Er zijn meer exterieur- als ook interieurcombinaties. De GT-R Club Track bijvoorbeeld is helemaal in z’n element op het circuit; een hardcore versie van de toch al niet kinderachtige reguliere GT-R. Verder zijn er nog de Pure Black, de Black Edition, Premium Edition en de GT-R SpecV.
Begin 2011
Gezien de vernieuwde Nissan GT-R heel stilletjes al op de Autosalon van Parijs zijn debuut beleefde zal het showroomdebuut niet al te lang op zich laten wachten. Begin 2011 – vandaar ook modeljaar 2012 – denken we hem te verwachten. Prijzen volgen ook tegen die tijd.