12 oktober 2010 - Het hoge woord is eruit! Aston Martin heeft de knoop doorgehakt: de Cygnet gaat in productie. In 2011 moet deze extreem luxe en dure Toyota iQ van de fabrieksbanden in Gaydon gaan rollen.
Het zal geen eenvoudige beslissing voor Aston Martin zijn geweest om groen licht te geven voor de Cygnet. Want zeg nu zelf: zo’n veredelende Toyota iQ strookt toch absoluut niet met het merkbeeld dat het publiek van Aston Martin heeft. Toch heeft het management een ‘go’ voor de Aston Martin Cygnet gegeven: CO2 is tegenwoordig nu eenmaal belangrijker dan doorgewinterde principes.
Denkwijze
Want om die emissiewaarden is het Aston Martin natuurlijk om te doen. De geldende regels omtrent dit plantaardige euvel worden alsmaar veeleisender en zo’n opgeleukte iQ zodoende voor een gunstigere CO2-balans over de hele Aston Martin-range gemeten. En als je als autofabrikant op zo’n manier goed weg kunt komen dan doe je dat, ongeacht wat een ieders mening van deze (mis)stap ook is.
Halve ton
De baas van Aston Martin, Ulrich Bez, belooft overigens dat de Cygnet een auto met pure Aston Martin-allures zal zijn: "Er zullen geen concessies gedaan worden." Kijk dus niet vreemd op dat de Cygnet een prijskaartje ontvangt van om en nabij een halve ton. Dat je voor deze lieve som er vier keer zolang over doet om de ‘100’ aan te tikken dan een doorsnee Aston Martin en de auto bij 150 km/h al buiten adem is daar hoor je de Britten niet over.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com