6 oktober 2010 - Dodge heeft de Charger voor modeljaar 2011 herzien. In verband met de enorme populariteit van de tweede generatie van eind jaren ?60 hebben ze de musle car meer richting dat model geduwd. Nog voor het einde van dit jaar staat de nieuwe Charger bij de Amerikaanse dealers.
Aan de eerste Dodge Charger moesten de Amerikanen enigszins wennen, maar de tweede generatie uit de late jaren ’60 was een schot in de roos. Snelle "fastback" proporties, een beul van een HEMI-motor en een overdosis aan karakter, dat typeerde de Charger van weleer. Dodge heeft de nieuwe Charger een soortgelijke injectie willen meegeven. De zogeheten "split crosshair" is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid chroom en de voorzijde oogt nog gemener dankzij de hertekende voorbumper. De meest fraaie aanpassing treffen we aan de achterzijde waar maar liefst 164 LED’s het achterlicht vormen. Het is een fantastische knipoog naar de Charger van toen.
Stiller
Het interieur profiteert van betere en zachte materiaalsoorten en onder andere een nieuw 3-spaaks stuurwiel en noviteiten als een modern infotainmentsysteem inclusief navigatie van Garmin. Ook hebben de ingenieurs van Dodge nog eens grondig gekeken naar het geluidsniveau binnenin en daar waar nodig verbeteringen aangepast om het aantal decibellen te verminderen. Volgens de Amerikanen moet de Charger nu één van de stilste (sport)auto’s in zijn klasse zijn.
HEMI
Maar zitten kopers van een Charger eigenlijk wel op stilte te wachten? Een Charger moet brullen, het liefst zo luid mogelijk hoorbaar en komend uit de strot van een HEMI-motor. De Amerikanen beloven dat de Charger nog altijd de aandacht trekt, of dat nu met de 3.6 liter Penastar-V6 is of inderdaad met de 5.7 HEMI-V8 Charger R/T. Wellicht prettig om te weten is dat de Road and Track-uitvoering standaard is uitgerust met FuelSaver Technology waarbij de HEMI vier van zijn acht cilinders uitschakelt wanneer deze niet direct nodig zijn. Scheelt toch een slok op een borrel.
Om het rijgedrag van de Charger te verbeteren is de ophanging aangepast. De auto zou nu meer in balans zijn, al hoewel eindeloos donuts draaien nog altijd peulenschil is. De Charger R/T beschikt over een herzien AWD-vierwielaandrijvingsysteem maar dit is overigens niet permanent actief.
Grijze import
Enige tijd geleden heeft Dodge afscheid genomen van Europa dus via het officiële dealerkanaal zal de nieuwe Charger niet te verkrijgen zijn. Wie echter een specialistische handelaar in Amerikaanse auto’s lief aankijkt en hem het gevraagde bedrag overhandigd zal ongetwijfeld binnen de kortste keren in de nieuwe Charger op Nederlandse kentekenplaten kunnen rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com