5 oktober 2010 - De autobranche wordt veelal gezien als de graadmeter van de economie. Zijn de autoverkopen aan de betere hand, dan krabbelt ook de economie weer op. Nou, dan gaat het de goede kant op met onze volkshuishouding want de autoverkopen over 2010 plust 23,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht autodealend Nederland in totaal 390.890 nieuwe personenauto’s. Dat is 23,6 procent meer dan in dezelfde periode in 2009 toen er 316.184 auto’s werden geregistreerd, zo blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Kijken we op maandelijks niveau dan was september een vruchtbare maand: 45.773 nieuwe registraties tegen 33.623 stuks in september 2009, een procentuele toename van maar liefst 36,1%.
Top-5
De top-5 van best verkochte merken tot begin deze maand wordt met grote voorsprong aangevoerd door Volkswagen (39.512). Toyota is een goede tweede met 34.479 nieuwe verkochte modellen. Op plaats drie staat Ford (32.692) gevolgd door Peugeot die met totaal 32.583 nieuwe auto’s het ook niet slechts doet. Opel mag zich hekkensluiter van de top-5 noemen met 28.135 nieuwe registraties.
Situatie per land/merk
Hoewel vermogend Nederland ook tijdens de economische teleurgang ongetwijfeld niets te klagen had lijkt het erop dat het tonen van deze welvaart weer te kunnen. De duurdere segmenten doen het namelijk opvallend goed dit jaar. Zo verkocht Aston Martin een kleine veertig procent meer auto’s ten opzichte van dezelfde periode in 2009 en plust Rolls-Royce zelfs 1.100 procent. Het Britse prestige merk kon tot op heden namelijk twaalf handtekeningen laten zetten. Vorig jaar was dit er slechts één. De enorme stijging bij ‘RR’ lijkt te danken van oud-Bentley rijders want bij het collega-merk is de sfeer niet zo goed gestemd; in de eerste maanden van dit jaar wist Hessing slechts vier Bentley’s te slijten tegenover nog elf tot en met september vorig jaar. Gelukkig voor de Britten houden Jaguar en Land Rover de eer van het koninkrijk nog hoog. Beide stegen respectievelijk 47,6% en 59,1% in afzet. Het ziet ernaar uit dat men inziet dat de XF, XJ en Range Rovers niet onderdoet voor de gevestigde orde uit Duitsland. Over Frankrijk en Zuid-Korea kunnen we heel kort zijn: daar wordt iedere maand het gebak aangesneden. Ook bij Skoda is een blijvende glimlach te herkennen. In Zweden kijkt men treurig toe want zowel Saab (logisch) als Volvo moeten een kleine min noteren.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com