Alles wat u moet weten over de vernieuwde Citroën C5
1 oktober 2010 - Citroën wil niet achterblijven op de rivaliteit en presenteert de aangescherpte C5. Belangrijkste nieuws bevindt zich onderhuids waar een zuinige HDi te vinden is.
In menselijke leeftijdstermen is de Citroën nog een kleuter. Rimpels zijn dus nog nergens te bekennen en dus liet Citroën het exterieur van hun C5 en C5 Tourer voor 98% ongewijzigd. Het resterende percentage is voor rekening van de LED-dagrijverlichting aan de voorzijde en de ietwat donker geworden glaswerk van de achterlichtunits. Tot zover de enige vernieuwingen wat zichtbare gedeeltes betreft. Onderhuids pakt Citroën het veel grondiger aan. Belangrijkste nieuws daarin is zonder meer de komst van een C5 e-HDi. Deze zuinige dieselmotor heeft een slagvolume van 1.6 liter en is 110 pk sterk. Dankzij de krachtbron te koppelen aan een start/stop-syteen en een module dat remenergie regenereert blaast de C5 niet meer dan 120 g/km de wereld in. Echter, de C5 e-HDi komt daarmee slechts 4 g/km te kort om in Nederland in aanmerking te komen voor het zakelijke bijtellingtarief van 20%. Het gemiddelde verbruik ligt op 4,6 l/100 km, een winst van 0,7 l/100 km ten opzichte van de reguliere C5 1.6 HDi.
2.2 HDi
Aan de bovenkant van het dieselpalet kan Citroën voortaan de 2.2 liter HDi aanbieden. Met een vermogen van 200 pk bij 3.500 tpm en een maximum koppel van 450 Nm bij 2.000 tpm lijkt dit een reactie te zijn op Ford’s eveneens nieuwe 2.2-diesel. Standaard koppelt Citroën de auto dan weer aan een zestraps automaat. Hiermee kan hij in 8,3 seconden van 0-100 km/h accelereren en een top bereiken van 230 km/h. Ligt de 2.2 HDi in de C5 Tourer dan bedraagt de bekende sprinttijd 8,6 seconden en is maximaal haalbare snelheid 225 km/h. Het verbruik is vastgesteld op 5,9 l/100 km (6,1 voor Tourer) en de gemiddelde CO2-uitstoot noteert 155 g/km (159 g/m Tourer). Weten of je met de C5 2.2 HDi te maken hebt? Kijk dan even naar het aantal eindpijpen aan de achterzijde. Net als het dieseltopmodel bevat hij er twee.
Benzinepalet
Tot slot het benzinegamma. Ook daar is er tevens een nieuwkomer: de 1.6 VTi. Hij lost de 1.8 liter af en weet zonder hulp van blaasapparaten 120 pk te produceren. Standaard wordt het model met een gerobotiseerde handbak geleverd met zes verzetten. Schakelen kan via peddels aan het stuurwiel. Qua verbruik noteert de atmosferische één-punt-zes 6,2l/100 km gepaard gaande met een CO2-emissie van 144 g/km.
Compleet vernieuwd D-segment
Autofabrikanten houden elkaar nauwlettend in de gaten, dat blijkt wel tijdens de Autosalon van Parijs 2010 die morgen haar deuren opent voor het publiek. Ford, Hyundai, Lexus, Peugeot en Renault presenteren daar allemaal hun nieuwe of vernieuwde middenklasser. De winkelende automobilist in het D-segment kan dus over enkele weken uitzien naar een interessant koperstraject.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com