1 oktober 2010 - Tussen al het geweld van de studiemodellen sneeuwt de extra zuinige Eco Cee?d een beetje onder. Geheel onterecht, want dankzij een efficiënte dieselmotor mag je met deze auto legaal de belasting ontduiken. De wegenbelasting en BPM althans?
Positief nieuws is er ook voor de zakelijke markt, aangezien de Eco Cee’d in de 14% bijtellingscategorie valt. Al deze fiscaal aantrekkelijke zaken zijn te danken aan de gemodificeerde 90 pk sterke 1.4 liter turbodieselmotor van Kia die niet alleen stiller is geworden, maar ook een stuk efficiënter. Daarnaast beschikt de Eco Cee’d over een betere stroomlijn, nieuwe waterpomp, gewijzigde dynamo en een Start/Stop-systeem. Het gemiddelde verbruik van de Koreaan wordt helaas niet genoemd, maar de CO2-uitstoot van 94 g/km is genoeg om te weten dat de bolide in aanmerking komt voor alle gunstige maatregelen.
Eco Venga
Naast de milieubewuste Cee’d heft Kia ook een Eco Venga meegenomen naar de Autosalon van Parijs. Dit model is uitgerust met een 75 pk sterke 1.4 dieselkrachtbron die eveneens beschikt over een speciale efficiëntie behandeling. Hierbij kun je denken aan het gebruik van lage weerstand olie, speciale lagers in de transmissie en lage rolweerstand banden. Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat het model een CO2 uitstoot van 114 g/km genereert. Voor zakelijke rijders betekent dit 20% bijtelling, particuliere rijders profiteren van het lagere brandstofverbruik.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com