30 september 2010 - Met de gloednieuwe Elan presenteert Lotus hun ´beating heart of the new Lotus line-up´. Geen Spartaanse sportwagen, maar een dynamische 2+2 geschikt voor zowel puur autorijden alsook dagelijk gebruik.
Vijftien jaar nadat de laatste Elan uit productie ging bevestigt Lotus de komst van een compleet nieuwe, derde generatie. De eerste beelden van de bolide zijn overtuigend en doen ons gelijk denken aan de tweede lichting van de Elan uit 1989. De korte neus, dito kont en het compacte profiel behoren dan ook tot de kenmerken van de tweede generatie evenals het ‘makkelijke’ rijkarakter van de bolide. De nieuwe Elan betreft geen hardcore sportwagen met bijpassend nerveus weggedrag, maar is een sportief getinte 2+2 coupé waarmee figuurlijk iedereen zonder moeite zou kunnen rijden.
Hybridemodule optioneel
De Elan blijft echter een Lotus en dat betekent natuurlijk dat sportieve aspiraties wel tot de drijfkrachten van de auto behoren getuige de 4.0 liter V6-middenmotor met 450 pk. In slechts 3,5 seconden zou de Elan het traject 0-100 km/h afleggen, terwijl de topsnelheid van de Brit ruim boven de magische 300 km/h-barrière zou liggen. Interessant is het optioneel leverbare KERS-systeem dat de CO2-uitstoot van de Elan verlaagt tot onder de 200 g/km.
Twee jaar
De nieuwe Elan is één van de vijf komende modellen welke onder grote ontsteltenis bij pers en publiek werden onthuld tijdens Lotus´ nieuwsfestijn in Parijs. De andere vier zijn de nieuwe Esprit, de Elite, de Elise en de Eterne, een vierdeurs coupé. In de zomer van 2013 kunnen de we de Elan verwachten. Vermoedelijk moet de Evora, waarvan het S-model ook in Parijs zijn debuut beleeft, daarvoor wijken.