29 september 2010 - Dertig jaar na de komst van Quattro brengt Audi een deel van deze historie opnieuw tot leven. Met de introductie van de 408 pk sterke Quattro Concept reďncarneert het Duitse merk namelijk de oer-Quattro!
Brutaal is precies de omschrijving die bij het uiterlijk van de Quattro Concept past. Hoewel het studiemodel qua techniek volledig leunt op de RS5 is dat optisch slechts summier terug te zien. Grootste verschil is het inkorten van de wielbasis met 15 centimeter die het model niet alleen een dynamischere look geeft, maar hem meteen lichter en wendbaarder maakt. Ook het inkorten van de achterzijde met 20 centimeter en het verlagen van het dak met 4 centimeter versterkt het krachtige uiterlijk van het studiemodel. De karakteristieke achterzijde, de brede C-stijl en de koelgleuven op de motorkap verwijzen duidelijk naar de oer-Quattro en geven de bolide een historisch tintje.
408 pk sterke vijfpitter
Qua techniek opnieuw veel overeenkomsten met zijn voorbeeld. Natuurlijk hebben de heren van Audi de laatste generatie Quattro-aandrijving gemonteerd, maar ook de aanwezigheid van een vijfcilinder krachtbron verwijst naar de oer-Quattro. De vijfpitter is afkomstig uit de TT RS, maar is voor de gelegenheid opgepept van 340 naar 408 pk. Het maximale koppel van de motor bedraagt 480 Nm en is beschikbaar in het toerengebied van 1.600 tot 5.300 Nm. De prestaties liegen er dan ook niet om. Wat te denken van een acceleratietijd van nul naar honderd in slechts 3,9 seconden! Het is echter niet alleen de snelheid die imponeert. Ook het verbruik van 8,5 liter per 100 km in combinatie met deze prestaties mag er wezen.
Digitaal instrumentarium
Door het inkorten van de carrosserie moet de Quattro Concept een achterbank ontberen. Dat er achter de zitplaatsen wel ruimte voor helmen is, geeft gelijk de strekking aan van dit studiemodel. Het draait hier om de rijbeleving en niet om het praktisch nut. Dat is ook te zien aan de lichtgewicht sportstoelen die slechts 18 kilogram per stuk wegen. Daarnaast is het dashboard nadrukkelijk naar de bestuurder gericht en monteert Audi een driespaaks sportstuur. Achter het stuurwiel vinden we het instrumentenpaneel dat volledig digitaal is uitgevoerd en in twee smaken haar informatie kan tonen. Of de gebruiker kiest door de ‘dagelijkse modus’ waarbij snelheid, toerental en de inhoud van het MMI wordt weergegeven of voor een ‘racing modus’ waarvan de ‘graphics’ doen denken aan die van de oer-Quattro, die eveneens was uitgerust met een digitaal instrumentarium.
Wat Audi´s plannen met de Quattro Concept zijn is onbekend. Maar ons hoor je niet klagen als Audi er een productiemodel van maakt. Dat is in het verleden immers veelvuldig gebeurd!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com