29 september 2010 - Peugeot presenteert de HR1, een stadsauto, coupé en SUV in één, volgens het merk. De studie is bedacht voor jonge, actieve mensen met een voorliefde voor design voorzien van moderne snufjes.
De tijd dat de consumenten vast zaten aan één bepaalde carrosserievariant ligt ver achter ons. De laatste jaren hebben we diverse nieuwe koetswerkvarianten mogen verwelkomen en Peugeot is één van de fabrikanten die hierin voorop liep (1007, 3008). Met de HR1 presenteren ze een nieuwe visie op het mixen van carrossievarianten: een stadsauto, coupé en SUV in één.
Peugeot nieuwe stijl
Vormgevingtechnisch borduurt de HR1 duidelijk voort op de nieuwe stylingkenmerken van Peugeot aangekondigd met de SR1 begin dit jaar. De gewelfde motorkap en wulpse flanken, de smalle volledig uit LED´s opgebouwde koplampunits en de dynamische uitstraling van de HR1 lopen geheel in lijn met de eerdergenoemde studie van een coupé. Dat het model uitermate geschikt is voor vervoer in de stad bevestigd de compacte lengte van 3,69 meter. Ook de interessante elektrische en naar voren kantelbare portieren benadrukken het flexibele karakter van de HR1.
Twee-, drie- of vierzitter
Terwijl het exterieurdesign van de HR1 best productierijp oogt is het interieur nog duidelijk toekomstmuziek. De inzittenden kijken uit op een minimalistisch dashboard dat als een ware cockpit om de bestuurder heen is gebouwd. Het instrumentarium uitgerust met een head-up display versterken dit effect. Naast de zitpositie van de bestuurder is er veel aandacht uitgegaan naar de veelzijdigheid van het interieur. Zo meldt Peugeot dat de HR1 in eerste instantie ontworpen is voor jonge mensen zonder kinderen die op zoek zijn naar een echte ´fun car´ met genoeg ruimte voor vrijetijdsuitrusting (bijvoorbeeld een fiets, duikspullen, etc). De bagageruimte heeft een inhoud van 734 liter en profiteert van een volledig vlakke laadvloer. Meest bijzonder is toch wel de stoelconfiguratie. Normaliter betreft de Peugeot HR1 eigenlijk een tweezits crossover. Wens je toch meerdere personen met enige fatsoenlijkheid te vervoeren dan is er de mogelijkheid de (voor)stoelen in een handomdraai te ´vermenigvuldigen´ waardoor er vier zitplaatsen ontstaan.
Downsizing
Voor de aandrijving van het studiemodel maakt Peugeot gebruik van het bekende HYbrid4-systeem bestaande uit een voorin geplaatste conventionele verbrandingsmotor en een achterin liggende elektromotor. Bij lage snelheden doet enkel de elektrische krachtbron dienst en op hogere snelheid voorzien de beide in voortstuwingskracht. Vierwielaandrijving is standaard. Niets bijzonders zou je aanvankelijk zeggen, maar het betreft hier een hybridemodule met een 3-cilinder benzinemotor. Deze 1.2 THP is de eerste van een compleet nieuwe reeks driepitters waaraan Peugeot momenteel achter de schermen werkt. In de HR1 levert het blokje 110 pk.
Resultaat aandrijflijn
Samen zijn de driecilinder en de 37 pk sterke elektromotor goed voor een vermogen van 147 pk. Het gewicht van de HR1 bedraagt 1.130 kg. Over prestaties laat Peugeot zich niet uit. Veel belangrijker vindt men het verbruik van het studiemodel. Met een gemiddelde van 3,5 liter per 100 km slaat de Franse constructeur absoluut geen slecht figuur. De bijbehorende uitstoot van 80 g/km is volgens Peugeot mede te danken aan de elektronisch bediende, handgeschakelde 6-versnellingsbak met flippers achter het stuur.
Productieplannen?
De toekomst van Peugeot lijkt er zonnig uit te zien. De verkoopcijfers zitten in de lift, de nieuwe designtaal van het merk is door de pers goed ontvangen en de te verwachten technologieën klinken veelbelovend. Wij verwachten echter niet dat de HR1 het levenslicht ziet. Het model lijkt ons meer een voorbode van wat het Franse merk voor ons in petto heeft. Denk bijvoorbeeld aan de opvolger van de 207 welke we in 2012 kunnen verwachten.