29 september 2010 - Na een prikkelende teeasercampagne, het vroegtijdig uitlekken van de eerste informatie rond Lamborghini?s nieuwe supercar concept zijn alle details officieel. Voor de Sesto Elemento Concept is maar één allesomvattend woord: sentationeel!
Sesto Elemento betekent vrij vertaald vanuit het Italiaans ‘zesde zintuig’. Met deze benaming wil Lamborghini aangeven dat het een nieuw tijdperk ingaat waarbij men een andere merkstrategie gaat hanteren dat resulteert in nog betere en extreme sportwagens. Anders vertaald: ze zijn ervan overtuigd het wiel op sportwagengebied opnieuw te hebben uitgevonden. Nu is dat natuurlijk kolder, maar hun nieuwe plan van aanpak mag op z’n minst indrukwekkend en veelbelovend genoeg worden.
Het wiel opnieuw uitvinden
De Sesto Elemento geeft het startsein van Lamborghini’s nieuwe benadering aangaande het bouwen van sportwagens. Tijdens het teaseren vooraf aan het onthullen van de studie gaf Lamborghini al een deel van hun huidige merkwaarden vrij. De prioriteit komt daar niet meer zozeer op topsnelheid te liggen, maar bij pijlers als acceleratie en wegligging. De Sesto Elemento lijkt daarvan meteen het perfecte voorbeeld. Lamborghini heeft weliswaar een bestaand model als fundament gebruikt, maar is vervolgens flink tekeer gegaan met de bouwstenen. Met een waar crashdieet rijkelijk bestaand uit koolstofvezel gemixt met kunststof (carbon fiber reinforced plastic). Zo zijn de voortrein, diverse carrosseriepanelen en zelfs de crashboxen opgetrokken uit dit licht, maar zeer sterke materiaal. Bijzonder is het uitlaatsysteem van Pyrosic, een glaskeramiek composietmateriaal dat bestand is tegen temperaturen tot 900 graden Celsuis. De velgen zijn ook gemaakt van koolstofvezel, en een groot aantal schroefverbindingen zijn voorzien van een speciale titaniumlegering afkomstig uit de luchtvaartsector. Kortom, baanbrekend hightech wat heeft geleid tot een gewichtsreductie van maar liefst 341 kg ten opzichte van de al niet zware Gallardo LP570-4 Superleggera. Het totaalgewicht van de Sesto Elemento komt zodoende op 999 kg.
Bloedsnel
Met een dergelijk vedergewicht en een potente atmosferische V10 – die overigens ongewijzigd 570 pk produceert – is bedraagt de pk/gewichtsverhouding een indrukwekkende 1,75 kg/pk. En dat zorgt voor bliksemsnelle prestaties. Vooral de opgegeven acceleratietijd naar 100 km/h is met 2,5 seconden onvoorstelbaar. En topsnelheid mag dan niet zo belangrijk zijn bij Lamborghini, trots melden ze dat de Sesto Elemento ‘ruim de 300 km/h overstijgt’ mede dankzij de naar eigen geperfectioneerde aerodynamica en koeling van de draaiende delen. Het gehele lijnenspel van de studie staat in het teken van maximale downforce genereren en sublieme stabiliteit ook op extreme snelheden. Het is maar goed dat vierwielaandrijving en keramische remschijven standaard zijn.
Botstructuur
Vorm volgt functie is tevens van toepassing op het minimalistische interieur waarbij het botstructuur is gehanteerd. De monocoque in de Sesto Elemento is gemaakt met behulp van innovatieve Forged Composite Technology. Volgens Lamborghini de eerste keer dat dit bij een auto is toegepast. Ëén en ander begint al met de stoelen, als je ze zo tenminste mag noemen. Stoelframes zijn er niet. In feite is de hele interne structuur van de Sesto Elemento rechtstreeks aan het bodemplaat bevestigd om het maximale – of juist minimale – van de Gallardo te verkrijgen.