27 september 2010 - Steeds vaker stelen hybridesportwagens de show op autobeurzen. Zo staan in Parijs onder andere de Fikser Karma en de Renault Dezir. Ook het compleet voor ons onbekende Exagon doet een duit in het zakje met de e-GT.
De e-GT is bedacht door Exagon Engineering, een bedrijf onder leiding van de Fransman Luc Marchetti. Normaliter houdt de kleine constructeur uit het Franse Mangy Cour zich bezig met het prepareren van raceauto’s voor de zogeheten Touring Car- en GT-klasses. De Autosalon van Parijs is echter een mooie gelegenheid om iets compleet uit eigen huis te presenteren. Dit is de e-GT geworden, een hybridesportwagen uitgerust met twee elektromotoren die ieders 170 pk sterk zijn. In theorie – daadwerkelijk specificaties nog onbekend – levert dat een gezamenlijk vermogen op van 340 pk en er wordt gesproken over een acceleratietijd van 0-100 km/h in slechts 3,5 seconden. De topsnelheid zou minimaal 250 km/h bedragen. Een batterijenpakket voorziet de elektromotoren van energie. Dit moeten ze, afhankelijk van de rijstijl, 200 tot 400 kilometer vol kunnen houden. Uitgerust met een range extender is tussen de 700 en 800 kilometer haalbaar.
2012
Uiteraard is het Exagon te doen een slaatje uit de e-GT te slaan. Als het publiek in Parijs enthousiast op de e-GT reageert wil het overwegen om honderd exemplaren te bouwen. De verwachte productiestart zal dan eind 2012 zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com