24 september 2010 - Wat Siegfried en Roy zijn voor Duitsland, zijn Sergio en Andrea voor Italië of nog beter gezegd: Ferrari. Een groot deel van Ferrari?s wereldfaam is te danken aan beide heren Pininfarina en omwille daarvan worden zij geëerd met de dakloze Ferrari 599 SA Aperta.
Met de Ferrari 599 SA Aperta wordt ook meteen het 80-jarige bestaan van Pininfarina gevierd. De verjaardag was voor Ferrari ook meteen de aanleiding om de totale oplage van de dakloze 599 te bepalen. Slecht tachtig exemplaren worden ervan gebouwd en ze zijn allemaal al vergeven. Aan de fabriekspoort in Maranello zeuren om meer Aperta´s heeft geen zin. Het blijft bij dit aantal laat Ferrari stellig weten.
Paraplu
Fiat-baas Di Montezemolo heeft zijn woord gehouden. De Ferrari 599 SA Aperta is een echte spider geworden. Aperta betekent dan ook "open" vanuit het Italiaans. Het ‘dak’ van de 599 SA Aperta bestaat eigenlijk uit niets meer dan een stoffen hoes die bij een onverwachte stortbui voor beschutting zorgt. Verwacht er niet de wereld van, want de AS Aperta is juist bedoeld om dat pure roadstergevoel te beleven. Vlak achter de sportstoelen zijn een tweetal beugels aangebracht met daar tussenin een windvanger om de inzittenden enigszins te behoeden van turbulentie in de cockpit. De rool-bars bieden tevens bescherming bij een koprol van de auto. De zilveren ‘vinnen’ zitten er voor de sier en komen ten goede aan de aerodynamica. Omdat een open auto nu eenmaal minder stroomlijn heeft is omwille hiervan ook het koetswerk iets verlaagd. De stijfheid staat gewoon op hetzelfde niveau als de 599 GTB Fiorano danzkij een verstevigd chassis. Het wagengewicht is daardoor wel licht toegenomen maar te ‘verwaarlozen’ volgens de maker.
GTO
Wat de roadster nog bijzonderder maakt is zijn motor. Dat is namelijk dezelfde 670 pk sterke 6.0 V12 als in de zeer spectaculaire Ferrari 599 GTO. Dat belooft veel vuurwerk, alhoewel Ferrari geen andere specificaties en acceleratiecijfers vrijgeeft. We krijgen deze te horen in Parijs waar de 599 AS Aperta zijn debuut beleeft op de mondiale autobeurs.