René Jongen is partner en medeoprichter van RevelX | the value of growth (2014). RevelX wordt door veel bedrijven gevraagd ze te ondersteunen bij het realiseren van omzetgroei en doet dit bij voorkeur op basis van resultaatafhankelijke beloning. René heeft ruim 21 jaar commerciële ervaring waarvan 10 jaar bij Boer & Croon als adviseur op marketing en sales vraagstukken en 10 jaar in diverse commerciële rollen bij diverse (internationale) bedrijven. René is tevens gastdocent bij het European Institute for Brand Management en de Rotterdam School of Management.
Data is informatie. Informatie is kennis. Kennis is macht. Dat is zo ongeveer de redenering die door velen wordt gehanteerd om Big Data in te zetten of het belang ervan aan te prijzen. Op alle drie de beweringen valt wel wat af te dingen maar dat neemt niet weg dat Big Data grote mogelijkheden biedt voor bedrijven. Maar, zegt René Jongen, begin eerst eens met Medium of Small data!
Growth Hacking. Je hebt deze term waarschijnlijk sinds de introductie ervan in 2011 - door Sean Ellis - verantwoordelijk voor de groei van DropBox – al wel eens gehoord. De kans is groot dat je dit associeert met tech start ups en online marketing, of dat je niet precies weet wat Growth Hacking is. Logisch en terecht. Wil je weten wat Growth Hacking is en waarom het voor ieder bedrijf extreem waardevol is, lees dan verder.
… die overigens veel te weinig worden gebruikt en een vierde die veel te vaak wordt ingezet.
Lastige klanten vormen een groot probleem, want aan lastige klanten ga je kapot. Zakelijk, omdat ze je vaak meer vragen dan je waar kunt maken of waar ze je voor willen betalen, en daar ga je uiteindelijk failliet aan. Of persoonlijk, omdat ze je energie kosten, je lol uit je werk halen en uiteindelijk in het ergste geval leiden tot een burn out.
Innoveren is lastig, helemaal in grote bedrijven waar het businessmodel vaak al jaren ongewijzigd is. Mislukkingen worden vaak aan het innovatie-idee toegewezen en leiden daarmee tot een eindeloze zoektocht naar steeds weer nieuwe ideeën. Ervaren innovators weten dat niet de ideeën-generatie maar de implementatie het knelpunt vormt. Er zijn vrij eenvoudige manieren om innovatie wel te laten slagen, maar deze vergen flinke volharding en lef.
Ook de zakelijke beslisser is meer een emotioneel dan een rationeel wezen. Dat in B2B-marketing nog nauwelijks emotie wordt gebruikt is daarom eigenlijk heel merkwaardig. René Jongen geeft praktische tips hoe je hier verandering in kunt brengen.
In B2B bedrijven is de omzet sterk afhankelijk van de kwaliteit van de offertes die ze uitbrengen. Een hogere offertescore leidt meteen tot hogere omzet, zelfs tot 25 procent heb ik onlangs gemerkt. In dit artikel vind je de tien meest voorkomende misvattingen en fouten, én concrete tips voor echt véél betere offertes, die direct leiden tot aanzienlijke omzetgroei.
Verkoopdoelstellingen worden vaker niet dan wel gehaald, met alle vervelende gevolgen van dien. Enkele psychologische mechanismen spelen hierin een belangrijke rol. Daar is goed mee om te gaan maar het vergt wel het overboord zetten van enkele heel stevig ingesleten gewoonten en gebruiken. En lef!
In veel bedrijven wordt gedacht dat kosten te managen zijn, maar omzet vooral afhankelijk is van marktomstandigheden, concurrentiebewegingen en andere toevalligheden. Dat kan en moet anders, vindt René Jongen. Hij introduceert een "belachelijk eenvoudige methode voor veel meer omzet".