"In mijn team heb ik een medewerker die slecht functioneert, maar veel talent heeft. Gesprekken leiden tot niets. Hij is een slecht voorbeeld. Hoewel hij het werk moeiteloos aan kan, stelt hij taken altijd uit. Het is een erg snelle denker en hij kan complexe vraagstukken zonder problemen oplossen. Hoe krijg ik hem zover dat hij zijn talenten serieuzer gebruikt?"
"Het investeringsbudget voor opleidingen in onze organisatie is drastisch teruggebracht. Dit geeft voor ons problemen, omdat het persoonlijk opleidingsplan onderdeel is van de secundaire beloning van onze medewerkers. Het argument om te bezuinigen is dat er onvoldoende rendement uit komt. Pas in 2014 is er weer zicht op extra budget. Hoe moet ik met deze situatie omgaan?"
"We ontwikkelen een nieuwe dienst, waarmee we ons beter zullen onderscheiden in de markt. Het tempo van de ontwikkelaars ligt wat mij betreft te laag. We lopen dan ook erg achter op de planning. Ik heb de programmamanagers al een keer toegesproken hierover, maar dat levert niet veel op. Ze raakten zelfs wat gefrustreerd. Hoe zorg ik er voor dat we weer op schema komen?"
"Mijn werk gaat goed, zeker als het gaat om het behalen van resultaten. Echter in de omgang met anderen merk ik dat mensen twijfelen aan mijn kunnen als het gaat om nieuwe projecten. Ik ben introvert van aard, ben graag op de achtergrond en loop niet te koop met successen die ik behaal. Maar moet ik me daarom steeds bewijzen?"
"We voeren veranderingen door, maar het middle management werkt niet goed mee. Ze veranderen regelmatig van koers en lopen achter op planningen en daardoor ook wij. Het effect op de dagelijkse gang van zaken en op het invoeren van de veranderingen is groot. Er heerst onrust; we weten niet waar we goed aan doen. Ik wil daar verandering in brengen voor het te laat is. Waar begin ik?"
"Ik ben teamleider en sinds kort vind ik het functioneren van mijn manager veranderd. Hij heeft in korte tijd ons bedrijfsonderdeel groot gemaakt, wordt door veel mensen buiten de afdeling op handen gedragen, maar zijn gedrag is ook in korte tijd veranderd. Hij is denigrerend, overlegt nauwelijks, is autoritair en de beslissingen die hij neemt getuigen niet van enig betrokkenheid bij de materie, de werkelijkheid en de uitvoering. Hoe ga ik hiermee om?"
"In ons bedrijf willen we het personeel aanzetten tot continue betere performance. We werken internationaal, hebben goed personeel, maar om de toekomst wat zorgelozer in te gaan, zeker gezien de marktontwikkelingen, moeten ze wat vooruitstrevender worden. We willen goede medewerkers behouden en aantrekken. Hoe doen we dat?"
"We moeten mensen ontslaan en het is nu wel bekend wie dat zijn. De impact is groot. Zowel op de mensen die ontslagen worden als op de mensen die blijven. Ik zie dat er hard gewerkt wordt, maar merk een andere werkhouding. Omdat ik veel lees over onzekerheid in zulke situaties wil ik daar alert op zijn en de schade voor alle partijen beperken. Hoe doe ik dat?"
"Het huidige klimaat in ons bedrijf zorgt voor veel onzekerheid en daardoor lijkt het gedrag van de medewerkers verandert. Men is passiever en de sfeer is slecht. Het is niet meer duidelijk wat medewerkers daadwerkelijk vinden en er wordt minder meegedacht op bijeenkomsten. De afname van assertiviteit baart mijn zorgen en ik vrees dat het werk daaronder gaat lijden. Wat te doen?"
"We moeten anders gaan werken. De dienstverlening van ons bedrijf wordt aangepast en in die lijn worden maatregelen getroffen waarbij ook een aantal kerntaken veranderen. De gevolgen zijn groot. Er is sprake van boventalligheid en functieaanpassing. Daarbij is niet iedereen, zelfs het MT, op de hoogte van hoe en wat moet veranderen. Dat geeft onzekerheid. De impact wordt onderschat. Hoe ga ik hier mee om?"
"We hebben twee medewerkers aangenomen, waar ik niet tevreden over ben. Ze leken in de eerste instantie ambitieus, maar ze zijn afwachtend, werken niet zelfstandig en wat ze opleveren is onder de maat. Ik heb ze aangenomen omdat ze inhoudelijk goed zijn, maar ze moeten wel prestaties leveren en helpen het bedrijf mee uit te bouwen. Hoe ga ik hier mee om?"
"Een medewerker in mijn team vraagt erg veel aandacht en dat werkt verstorend. Ze heeft de hele dag door wel opmerkingen of vragen. Non-verbale signalen werken niet. Ze signaleert die wel, houdt zich dan even in, maar gaat dan gewoon verder. Opmerkingen als \'daar kom ik op terug\' hebben ook weinig effect. Wat kan ik doen?"
"Een medewerker van mij klaagt veel over stress, naar mijn idee onterecht. Deze medewerker blijft op een bepaald niveau hangen, functioneert soms onder de maat, maar ik denk toch dat er meer in zit. Maar dat komt er niet uit en ik kan het hem niet duidelijk maken. Wat kan ik doen om de medewerker beter te laten functioneren en hoe kan ik zorgen dat de stressbeleving afneemt?"
"De werkdruk bij ons neemt toe. We moeten meer doen met minder mensen. Enkele medewerkers lijken de druk niet te kunnen hanteren. Zeker de minder assertieve types. Die presteren niet alleen minder goed, maar geven ook geen signalen af. Hoe kan ik hier verandering in aanbrengen?"