zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Lester Hoekstra

Lester Hoekstra is zelfstandig gevestigd als Hoekstra Psychologisch Advies. Hij geeft communicatieadviezen en coacht leidinggevenden. Daarbij maakt hij gebruik van zijn zeer uitgebreide ervaring als psychotherapeut.
Lester Hoekstrainfo@hoekadvies.nl
 
 
 

Artikelen van Lester Hoekstra:

 

Hoezo afspraak?

Door: Lester Hoekstra , 07 december 2014
Afspraak is afspraak. Dat geldt misschien voor u en u zou willen dat het voor anderen ook zo was. Maar regelmatig wordt u er mee geconfronteerd dat er mensen zijn die zich niet aan afspraken houden. U zal dan geneigd zijn ze dat even flink in te peperen maar dat is niet verstandig. U kunt ze beter met fluwelen handschoenen aanpakken.
  Lees verder...
 

Slim onderhandelen is meestal niet slim

Door: Lester Hoekstra , 09 maart 2014
Managers proberen vaak slim te onderhandelen door het gebruik van slimmigheden, zoals desinteresse veinzen of het opsommen van tal van argumenten. Niet doen, stelt Lester Hoekstra. Neem liever een voorbeeld aan handelaren, aldus de auteur. Hoekstra beschrijft drie onderhandeltrucs die in de praktijk meestal niet werken.
  Lees verder...
 

Overtuig u zelf om anderen te overtuigen

Door: Lester Hoekstra , 02 mei 2010
Het zal regelmatig voorkomen dat u uw medewerkers ergens van wil overtuigen. Immers, als ze overtuigd zijn van het belang van zaken die u belangrijk vindt dan kan u verwachten dat zij zich er voor zullen inspannen. Maar het is nog niet zo makkelijk mensen ergens van te overtuigen. Een belangrijke voorwaarde is dat u zelf overtuigd bent. Alleen dan kunt u overtuigend overkomen.
  Lees verder...
 

Geef mensen gelijk, vooral als u het niet met ze eens bent

Door: Lester Hoekstra , 21 februari 2010
U probeert belangrijke verbeteringen of noodzakelijke veranderingen in uw organisatie door te voeren en dan zijn er altijd mensen die het bij het oude willen laten of heel iets anders willen. U zult geneigd zijn ze me kracht te bestrijden maar het is veel beter ze gelijk te geven. Dat kan altijd, het kost niks, en u kunt er alleen maar mee winnen.
  Lees verder...
 

Geef nooit kritiek, ook geen opbouwende

Door: Lester Hoekstra , 24 januari 2010
Kritiek geeft u als u van mening bent dat de persoon die u bekritiseert iets niet goed doet ofwel dat deze iets anders doet dan u zou willen. U hoopt dat uw kritiek er toe zal leiden dat de bekritiseerde het wel gaat doen zoals u het wil. Om dat te bereiken kunt u beter meteen zeggen hoe u het wil in plaats van kritiek geven. Dat geeft haast altijd meer resultaat want de reacties op kritiek zijn meestal ongunstig.
  Lees verder...
 

Medewerkers laten doen wat u wilt

Door: Lester Hoekstra , 29 november 2009
Mensen zover krijgen dat ze doen wat u wilt. Dat hoort bij het werk van iedere leidinggevende. Het is zelfs een zo vanzelfsprekend deel ervan dat u niet gauw geneigd zult zijn er bij stil te staan hoe u het doet. Het wordt doorgaans alleen een vraag als een medewerker duidelijk weigert of stelselmatig zegt dat hij iets zal doen maar dat vervolgens niet uitvoert.
  Lees verder...
 
1
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10